کلاس پنجم

در این وبلاگ به فعالیتهای کلاس ما پرداخته می شود.

کلاس پنجم

در این وبلاگ به فعالیتهای کلاس ما پرداخته می شود.

آدینه ی شماره ی 17

نام و نام خانوادگی:                                                                    باسمه تعالی                                                                 تاریخ:02/11/94

آدینه شماره 17                                                    دبستان                                                                                                             پایه : پنجم

قرآن

 1-این عبارت قرآنی را بخوانید درهنگام وقف چگونه خوانده می شود آن را بنویسید

مصفی                                                                          ماءً                                                      

2-این عبارت قرآنی را بخوانید و ترجمه ی آن را کامل کنید.

یا ایها الذین ءامنوا توبوا الی الله توبهً  نصوحًا

قطعاً ---------------- به سوی شما  ------------------- ی که در آن یادشماست پس آیا-------------------

ریاضیات

1- % 10 دانش آموزان کلاسی عینکی هستند .از یک کلاس 30 نفری چند نفر عینکی نیستند؟

2-رضا کتابی را با % 15 تخفیف به قیمت 17000 تومان خرید .چقدر تخفیف گرفت؟

3-حسین 2 ساعت و 21 دقیقه و 35 ثانیه و احمد 5231 ثانیه مطالعه  کردند .کدام بیشتر ؟ چقدر بیشتر؟

 

4-نرخ پس انداز بلند مدت بانکها، % 19 است .مبین 250000 تومان پس انداز دارد پس از یکسال میزان پس انداز و سود سالانه ی او رویهم چقدر می شود؟

5-حسن در بیستم خرداد ماه سال 1382 به تهران رفت و 2 سال و 3 ماه و 2 روز بعد برگشت .او در چه تاریخی برگشت ؟

6-نسبت طول به عرض مستطیلی مثل 4 به 1 است . عرض مستطیل چند درصد محیط آن است؟

7-حسن حسین و رضا 3 برابر حسن پول دارد. اگر رویهم 49000 تومان داشته باشند ، پول هر کدام چقدر است؟

                                                    

8-دو عدد بعدی الگو را بنویسید.                                                                                 -------  ، ------   ، 136   ،   33  ،  30   ،   10   ،  8     ،   4 

-------  ، ------      ،   14   ، 7   ،   12  ،  6   ،   10   ،   5 

9-عدد هشتم در الگوی اعداد مربعی و مثلثی چند است؟

10-3 ساعت و 65 دقیقه و 60 ثانیه =                                     ساعت

11-     پول علی با   پول رضا برابر است. آن که بیشتر دارد ،  4000 تومان به دیگری می دهد و پولشان برابر می شود .هرکدام چقدر دارند ؟

 فارسی

1-تابلو معروف استاد فرشچیان چه نام دارد؟

2-«هنوزم ز خُردی به خاطر درست  »  یعنی چه ؟

3-برای هر کدام دو کلمه ی هم خانواده بنویسید .

وطن   : -----------  ،-----------------      ،       مسجد  : -----------  ،-----------------

علوم

1-نور از راه ------------------------ وارد چشم می شود .

2-چشم به وسیله ی --------------------- با مغز ارتباط دارد.

3-چرا نباید به نور شدید نگاه کنیم؟

هدیه ها

1-بدترین مردم نزد خدا کسی که مردم از شر -------------------- او در امان نیستند .

2-عید غدیر چه روزی است؟

3-من کنت مولاه فهذا علی مولا ، یعنی چه ؟

                                                                                                                                    گروه آموزشی پایه پنجم

خاطراتی از یک دانش آموز پنجاه سال قبل (6)

  با یاد ونام خدا 

  خاطراتی از یک دانش آموز پنجاه سال قبل (6)

  سلام. امیدوارم که خوب و تندرست باشید. هدفم از قرار دادن این مطلب در وبلاگ این است که شما با زندگی سخت و مشقت بار دانش آموزان گذشته آشنا شوید و از همه مهمتر قدر امکانات فعلی زندگیتان را بدانید و از اولیایتان سپاسگزار باشید که چنین امکانات و رفاهیاتی برایتان فراهم کرده اند. 

                     

   ازچتر خاطره ی خوشی ندارم به همین علت حالا هم  دست نمی گیرم. ما چـترنداشتیم ( حسرت نداشتن چتر را به بقیه ی موارد حسرت زا اضافه کنید ). یک روز که به مدرسه می رفتم،  مادرم چتر همسایه را امانت گرفت و به دستم داد از قضا در بین راه باد تندی وزید و چتر را خراب کرد. من که استفاده نکردم وبعداز برگشتن به منزل، مادرم ناچارا چتررا به یکی از مغازه داران محل که کارتعمیراتی انجام می داد سپرد تا تعمیر کند. بی فکری را ببینید که البته از نداری سرچشمه می گرفت، یادم می آید که بیش از نیمی از قیمت یک چتر سالم دستمزد دادیم، چتر هم که درست نشد و کاملا معلوم بود که دستکاری شده است ( سرزنش همسایه بماند ).

خا نه ی ما کنار مرکززبان ارتش یا اداره ی ابزار دقیق شرکت نفت بود. این ساختمان از ابتدای دهه ی 1350 در اختیار اداره ی بهزیستس مسجدسلیمان قرار داده شده است. هـنگام رفتن به دبستان سینا مغازه ای سرراه مابود که به نام صاحبش به مغازه ی شرف الدین، معروف بود. درکناراین مغازه که تقریبا همه چیز داشت، آلـونک کوچکی بود که بـه نام صاحبش دکـه ی عمو یـاستـان نام گرفته بود. وقتی که وضع مالی خانواده خوب بود ( که اکثرا هم اتفاق نمی افـتـاد )، یـک سکه ی یک ریالی به ما می دادند. مـوقـع رفـتـن نصف آن را که ده شاهی بود تخمه آفتاب گردان یا بادام شور می خریدیم ودر برگشتن بقـیه اش را. درازای ده شاهی یک  پیمانه،  به اندازه ی یک استکان چای خوری  تخمه یا بادام درجیب لباسمان می ریختیم. شاید باورنکـنید بـالاتـرین خـوشی زندگـیـمان هـمین لحظات بود (خوشبختی یعنی سطح توقع پایین ). به راستی که چنان اولـیای مطیعی را چنین فـرزندانی باید. گاهی تصنیف های آوازیا عکس هنرپیشه هارا می خریدیم که معمولا بعد از آن کتک می خوردیم. علاوه براینها یک نفر دیگرهم جلو دبستان سینا بیسکویت، شیرینی، آدامس ودیگرتنقلات می فروخت که ساکن کوی شهید موسوی و اسمش فریدون  بود. اوکاملا نابینا بود و هرروز دکه ی کوچکش را که روی چهار چرخ حرکت می کرد، از کوی شهید موسوی تا جلو دبستان سینا می آورد وتا عصر همانجا می ماند و سپس به منزل بر می گشت. مدتی قبل بساط اورا دیدم ولی ظاهرا به علت بالا رفتن سن ترجیح داده جلو مدرسه ی راهنمایی توحید که نزدیک خانه اش است، به کارش ادامه دهد.

درکناراین مغازه  ودکه یک بخار عمومی بود که زمستان هنگام رفتن به مدرسه ویا برگشتن، خودمان راکمی گرم می کردیم. تازه حسرت می خوردیم که چرا این بخار نزدیک منزل ما نیست ( واقعا رژیم حق داشت هربلایی دلش بخواهد سرمابیاورد ).  

مطالبی پیرامون فصل ششم و هفتم درس علوم تجربی پایه ی پنجم

 با یاد و نام خدا

  مطالبی پیرامون فصل ششم  و هفتم درس علوم تجربی

==================  

        به ادامه ی مطلب بروید 

ادامه مطلب ...

آزمون غیرحضوری ( 4 ) علوم تجربی

  با یاد ونام خدا

  آزمون غیرحضوری ( 4 ) علوم تجربی 

==============

اولیای گرامی، برادران و خواهران خوبم سلام

امیدوارم که شادکام و تندرست باشید. برابر قولی که دادم تعدادی سوال با عنوان << آزمون غیرحضوری >> از دروس مختلف روی وبلاگ می گذارم. امیدوارم توجه داشته باشید اینها سوالاتی هستند که شما در منزل از فرزندتان به صورت کتبی یا شفاهی می پرسید و تصحیح آن نیز، زحمتی بردوش شماست. موفق باشید.

============= 

1- مواد به چند شکل تغییر می کنند؟ هر کدام را شرح دهید؟

- اگر ید را روی سیب زمینی بریزیم رنگ آن تغییر می کند. چه تغییری روی داده است؟

- سوختن گاز چه نوع تغییری است؟ چرا؟

- پختن غذا چه نوع تغییری است؟ چرا؟

- وقتی آب را گرم می کنیم، بخار می شود یعنی به شکل گاز درمی آید.چه نوع تغییری است؟ چرا؟

- هرگاه انجام تغییر شیمیایی زمان زیادی طول بکشد، به آن تغییر شیمیایی کند می گویند. درست  نادرست

- هرگاه انجام تغییر شیمیایی زمان کمی طول بکشد به آن تغییر شیمیایی تند می گویند. درست  نادرست

- سوختن چوب چه نوع تغییری است؟ چرا؟

- بریدن چوب چه نوع تغییری است؟ چرا

- آیا با تبخیر آب، مولکولهای آن تغییر می کنند؟ تبخیر چه نوع تغییری است؟

4- اگر نان را بسوزانیم، مزه و رنگ آن تغییر می کند. سوختن نان چه نوع تغییری است؟

5- زنگ آهن چگونه به وجود می آید؟

6- نام علمی زنگ آهن چیست؟

7- چه عواملی سبب زنگ زدگی آهن می شود؟

8- کیفیت آهنی که زنگ می زند چه تغییری می کند؟

9- زنگ زدن آهن چه زیانهایی دارد؟

10- یرای جلوگیری از زنگ زدن آهن چه باید بکنیم؟

11- آیا تغییر شیمیایی یک ماده به زمان نیاز دارد؟

12- یک تغییر شیمیایی کند نام ببرید؟

13- یک تغییر شیمیایی تند نام ببرید؟

14- چرا به خمیر، خمیرترش ( مخمر ) اضافه می کنند؟

15- خمیرترش ( مخمر ) چه می کند؟   

16- تغییر شیمیایی مفید به چه تغییری می گویند؟

 17- تغییر شیمیایی مضر به چه تغییری می گویند؟

18- نام دیگر گاز کربنیک چیست؟

19- از گازکربنیک چه استفاده ای می شود؟

20- گرما چه تاثیری در تغییرات شیمیایی دارد؟

21- وقتی قند را می سوزانیم، چه تغییراتی روی می دهد؟

22- مراحل تهیه ی دوغ گازدار به شرح زیر است. نوع تغییر در هر مرحله را در مقابل آن بنویسید:

الف- ابتدا یک لیوان شیر و یک لیوان آب نیم گرم را باهم مخلوط می کنیم (                      ). 

ب- یک لیوان ماست و کمی نمک را با هم مخلوط می کنیم (                     ).

پ- مخلوط شیر و ماست را در یک بطری می ریزیم و در محل گرمی می گذاریم (                   ).

ت- پس از یک هفته دوغ گازدار به دست می آید (                     ). 

23- چند تغییر فیزیکی کند نام ببرید؟

آزمون غیرحضوری ( 3 ) علوم تجربی

  با یاد ونام خدا

  آزمون غیرحضوری ( 3 ) علوم تجربی 

==============

اولیای گرامی، برادران و خواهران خوبم سلام

امیدوارم که شادکام و تندرست باشید. برابر قولی که دادم تعدادی سوال با عنوان << آزمون غیرحضوری >> از دروس مختلف روی وبلاگ می گذارم. امیدوارم توجه داشته باشید اینها سوالاتی هستند که شما در منزل از فرزندتان به صورت کتبی یا شفاهی می پرسید و تصحیح آن نیز، زحمتی بردوش شماست. موفق باشید.

============= 

1- دانشمندان با مطالعه ی سنگهای رسوبی چه اطلاعاتی به دست می آورند؟

2- لایه ها چگونه تشکیل می شوند؟

3- چگونه می فهمیم لایه ای قدیمی تر است؟

4- سنگهای رسوبی چه نقشی در حفظ آثار جانوران قدیمی دارند؟

5- فسیل چیست؟ نام دیگر فسیل چیست؟

6- فسیل چگونه تشکیل می شود؟

7- آیا فسیل ها همیشه بخشی از بدن موجودات زنده هستند؟

8- فسیل ها در کجا تشکیل می شوند؟

9- در چه نوع مناطق دریایی فسیل تشکیل می شود؟ چرا؟ 

10- از چه قسمتهایی از بدن جانوران بیشتر فسیل تشکیل می شود؟

11- چرا از همه ی قسمتهای بدن جانداران فسیل تشکیل نمی شود؟

12- چرا ازبدن جانداران ساکن خشکی ها، کمتر فسیل تشکیل می شود؟

13- دانشمندان از فسیل ها چه استفاده ای می کنند؟

14- چه کسانی از مطالعه ی فسیل ها استفاده می کنند؟

15- چگونه می توان فهمید احتمالا در گذشته در جایی دریا بوده است؟

16- اگر در محلی فسیلی از برگ درخت خرما یافت شود، چه اطلاعاتی از آن محل به دست می دهد؟

17- وجود فسیل صدف در یک محل نشانه ی چیست؟

18- از کدامیک از این جانوران ( کرم خاکی، ماهی و حشره ) فسیل بهتری یافته می شود؟ چرا؟

19- چگونه ممکن است از حشرات هم فسیل تشکیل شده باشد؟

20- بزرگترین خزندگان چه نام داشتند؟

21- دایناسور یعنی چه؟ دایناسورها چه زمانی از بین رفتند؟

22- در ابتدا شکل ظاهری زمین چگونه بود؟

23- چرا رنگ لایه های رسوبی متفاوت است؟

24- دانشمندان سنگهای رسوبی را چه می دانند؟

25- اگر مواد ته نشین شده در سنگهای رسوبی نرم باشند، قطر لایه ها ........  است.  کمتر      بیشتر

26- اگر در قسمت بالای کوهی فسیل ماهی پیدا شود نشانه ی آن است که آن محل در گذشته دریا بوده است.  درست     نادرست

آزمون غیرحضوری ( 2 ) علوم تجربی

  با یاد ونام خدا

  آزمون غیرحضوری ( 2 ) علوم تجربی 

============================= 

1- رنگین کمان چگونه تشکیل می شود؟

2- چه موقع جسمی را می بینیم؟

3- نورچیست؟ نور شکلی از انرژی است.

4- نور سفید از چه رنگهایی تشکیل شده است؟

5- نور سفید را به چه وسیله ای تجزیه می کنند؟

6- منشور چیست؟

7- ذرّه بین چیست؟

8- ذرّه بین نور را چه می کند؟

9- کاربرد عدسی ها چیست؟

10- چگونه با استفاده از ذرّه بین آتش درست می کنند؟

11- از عدسی در چه وسایلی استفاده می کنند؟

12- نور شدید چه خطراتی برای چشم دارد؟

13- چه نکاتی را باید در زمان مطالعه رعایت کنید تا چشمتان آسیب نبیند؟

14- عدسی ها چه کمکی به ما می کنند؟

15- تاریکی یعنی چه؟ نبود نور را تاریکی می گویند.

16- اگر سطح چیزی کاملا صیقلی باشد، چگونه نور را بازمی تاباند؟

17- اگر سطح کاملا صیقلی نباشد، چگونه نور را باز می تاباند؟

8- چه سطحی نور را از خود عبور می دهد؟

19- چه سطحی نور را از خود عبور نمی دهد؟

20- نوراز چه ساخته شده است؟ نور از ذراتی به نام فوتون ساخته شده است. 

21- چگونه بفهمیم جسمی در فاصله ی کانونی عدسی محدّب قرار دارد؟

22- فاصله ی کانونی عدسی محدّب را چگونه اندازه می گیرند؟

23- آیا سرعت نور در همه ی محیطها یکسان است؟

نکلیف آدینه

  با یاد و نام خدا 

  یرای دریافت فایل پی دی اف تکلیف آدینه ی یازدهم دی ماه 1394، اینجا کلیک کنید

سوالات آزمون غیرحضوری علوم تجربی - درس پنجم

  با یاد و نام خدا

  سوالات آزمون غیرحضوری علوم تجربی - درس پنجم

=============

اولیای گرامی، برادران و خواهران خوبم سلام

امیدوارم که شادکام و تندرست باشید. برابر قولی که دادم تعدادی سوال با عنوان << آزمون غیرحضوری >> از دروس مختلف روی وبلاگ می گذارم. امیدوارم توجه داشته باشید اینها سوالاتی هستند که شما در منزل از فرزندتان به صورت کتبی یا شفاهی می پرسید و تصحیح آن نیز، زحمتی بردوش شماست. موفق باشید. 

                                                                            به ادامه ی مطلب بروید ...... 

ادامه مطلب ...

سوالات فصل پنجم : حرکت بدن

  با یاد و نام خدا

  سوالات فصل پنجم : حرکت بدن

=============

1- اگر بازو و ساعد خود را لمس کنید، چه چیزهایی را زیر پوست خود حس می کنید؟ بخشهای سخت و نرمی را حس می کنیم.

2- فسمتهای نرمی که  زیر دست حس می کنید چه هستند؟ ماهیچه ها

3- بخشهای سفتی که  زیر دست حس می کنید چه هستند؟ استخوان ها

4- وقتی ساعد خود را خم می کنید، چه تفاوتی روی بازو و زیر آن حس می کنید؟ روی بازو برجسته و زیر آن صاف می شود.

5- وقتی ساعد را خم می کنید، ماهیچه های روو زیر بازو چه تغییری می کنند؟ ماهیچه ی روی بازو کوتاه شده و ماهیچه ی زیر بازو کشیده می شود.

6- استخوان ساعد چگونه به حرکت درمی آید؟ با حرکت دو ماهیچه ی رو و زیر بازو.

7- استخوان ساعد دست چه نام دارد؟ استخوان ساعد از دوبخش درشت نی و نازک نی درست شده است.

8- استخوان ساق پا چه نام دارد؟ استخوان ساق پا هم مانند ساعد از دوبخش درشت نی و نازک نی درست شده است.

9- ماهیچه چیست؟ ماهیچه همان گوشتی هستند که ما به عنوان غذا می خوریم.

10- ماهیچه ها به ............... وصل هستند ( استخوانها ).

11- وقتی ماهیچه کوتاه می شود چه اتفاقی می افتد؟ استخوانی را که به آن وصل است می کشد و استخوان به حرکت درمی آید.

12- ماهیچه ها چه می کنند؟ ماهیچه ها کارهایی مانند دویدن، خندیدن، پلک زدن، تنفس، حرف زدن، راه رفتن و ...، را امکان پذیر می کنند.

13- چند نوع ماهیچه داریم؟ سه نوع ماهیچه های اسکلتی، ماهیچه های قلب و ماهیچه های معده ( دستگاه گوارش ).

14- ماهیچه های اسکلتی کدام ماهیچه ها هستند؟ ماهیچه هایی که به استخوانها وصل هستند و آنها را به حرکت درمی آورند. این ماهیچه ها ارادی هستند و با اراده ی ما حرکت می کنند مانند ماهیچه ای پا و دست.

15- ماهیچه های قلب چه می کنند؟ خون را در رگها به حرکت درمی آورند.

16- ماهیچه های معده ( دستگاه گوارش ) چه می کنند؟ به گوارش ( هضم ) غذا کمک می کنند.

17- اگر انگشتان، زاتو و سر خود را لمس کنید، چه حس می کند؟ حس می کنیم زیر پوست سفت است که همان استخوانهای ما هستند.

18- بخشهای مختلف بدن مانند سرو گردن، دست، پا و...، از تعدادی استخوان تشکیل شده اند.

19- آیا استخوانها شکل و اندازه  ی یکسان دارند؟ خیر از تظر شکل و اندازه با هم تفاوت دارند.

20- کار استخوانها چیست؟ اسکلت بدن را تشکیل داده و بخشهای مهم بدن مانند مغز، نخاع، قلب و ششها را محافظت می کنند.

21- مغز به وسیله ی چه بخشی محافظت می شود؟ جمجمه

22- نخاع به وسیله ی چه بخشی محافظت می شود؟ستون مهره ها

23- قلب و ششها به وسیله ی چه بخشی محافظت می شود؟ دنده ها ( قفسه ی سینه )

24- مجموع استخوانها چه چیزی را تشکیل می دهد؟ اسکلت درونی بدن.

25- کار اسکلت استخوانی چیست؟ شکل بدن را به وجود می آورد.

26- اگر تمام دست یا پا از یک استخوان تشکیل می شد چه می شد؟ ما نمی توانستیم به خوبی آنها را حرکت دهیم.

27- مفصل چیست؟ جایی که دو استخوان به هم متصل می شوند مفصل گفته می شود.

28- کار مفصل چیست؟ خم و راست شدن ( حرکت ) استخوانها را ممکن می سازد.

29- چند مفصل را نام ببرید؟ آرنج، بازو، زانو، ران، انگشتان.

30- اگر مفصل ها نبودند چه می شد؟ استخوانها نمی توانستد خم وراست شوند.

31- ماهیچه ها چگونه به استخوانها وصل شده اند؟ به وسیله ی رشته های محکمی به نام زردپی.

32- بخش نرم دو سراستخوان چه نام دارد؟ غضروف.

33- درمفصل بین دو استخوان چه وجود دارد؟ غضروف.

34- غضروف چه می کند؟ نمی گذارد استخوانها به هم برخورد کرده و درد ایجاد کنند.

35- غضروف بین مهره های ستون مهره ها چه نام دارد؟ دیسک.

36- در مفصل استخوانها چگونه به هم متصل شه اند؟ به وسیله ی رشته های محکمی به نام تاندون.

37- اگر پشت گردن و کمر خود را لمس کنید چه حس می کنید؟ برجستگی هایی که همان ستون مهره ها هستند.

38- نخاع کجا قرار دارد؟ مهره ها سوراخی دارند که وقتی روی هم قرار می گیرند مانند لوله ای می شود. نخاع درون این لوله قرار دارد.

39- اگر نخاع آسیب ببیند چه می شود؟ بدن فلج شده یا حرکت آن کند می گردد.

40- کار نخاع چیست؟ پیامهای مغز را به همه ی بدن می رساند.

41- استخوان براثر ضربه ممکن است چه آسیبی  ببیند؟ ممکن است بشکند یا ترک بردارد.

42- برای این که استخوان آسیب دیده درست جوش بخورد و ترمیم شود چه باید کرد؟ باید به پزشک مراجعه کرده و پس از عکسبرداری، آن را گچ گرفته یا آتل بندی کنند. پس آز آن باید مدتی از حرکت دادن آن خودداری کرد تا کاملا بهبود پیدا کند.

43- استخوان از چه ساخته شده است؟ استخوان زنده است و از مواد محکمی ساخته شده است.

44- چه کنیم تا استخوانهایمان خوب رشد کرده و محکم شوند؟ لبنیات ( شیر و فرآورده های آن ) بخوریم و به میزان کافی در مقابل نور خورشید قرار بگیریم.

45- برای اینکه ستون مهره هایتان آسیب نبیند چه باید بکنید؟ پشت میز صاف بنشینیم . کیف را روی دو شانه ی خود قرار دهیم. هنگام راه رفتن کمر خود را خم نکنیم. از برداشتن بار سنگین خودداری کنیم. هنگامی که در اتومبیل نشسته ایم کمربند ایمنی را ببندیم تا براثر تصادف آسیب کمتری ببینیم.

46- مغز چه می کند؟ مغز مانند یک فرمانده تمام فعالیتهای بدن را کنترل می کند حتی زمانی که خواب هستیم، مغز به کار خود ادامه می دهد.

47- کار نخاع چیست؟ نخاع نیز در کنترل فعالیتهای بدن به مغز کمک می کند.

48- چند تا از کارهای مغز را نام ببرید؟ یادگیری درس، یادآوری مطالب، حل مسئله، تنظیم ضربان قلب در حالتهای مختلف، تنظیم تعداد دم و بازدم ( تنفس ).

49- عصب چیست؟ رشته های نازکی هستند که در سراسر بدن پراکنده اند و با مغز و نخاع ارتباط دارند.

50- کار عصب ها چیست؟ فرمانهای مغز و نخاع را به تمام بدن می رسانند یا از قسمتهای مختلف بدن پیامهایی را به مغز می رسانند.

51- سلولهای عصبی از نظر شکل جه فرقی با دیگر سلولهای بدن دارند؟ سلولهای عصبی برخلاف دیگر سلولها، دراز و باریک هستند تا فرمانهای مغز و نخاع را بهتر به همه ی اندامهای بدن برسانند.

52- یک مثال برای یکی از کارهای مغز بزنید؟ فرض کنید در خیابان راه می روید، اتومبیلی را را می بینید یا صدای بوق آن را می شنوید. مغز به ماهیچه های پاهایتان فرمان می دهد که با سرعت بیشتری حرکت کرده و شما را از خیابان عبوردهند.

+++++++++   

سوالاتی برای یادگیری بیشتر :

 

1- کار استخوانها چیست؟

الف- به بدن شکل می دهند

ب- تکیه گاهی برای اندامهای نرم بدن و ماخیچه ها هستند.

پ- انقباض ماهیچه ها را تقویت کرده سب حرکت بدن می شوند.

ت- اندامهای حیاتی مانند مغز، قلب، ششها و نخاع را محافظت می کنند.

ج- محل ذخیره ی کلسیم و تولید سلولهای خونی هستند.

2- استخوان ساق دست با استخوان بازو چه فرقی دارد؟ استخوان ساق دست از دو استخوان ولی استخوان بازو از یک استخوان تشکیل شده است.

3- استخوان ساق پا با استخوان ران چه فرقی دارد؟ استخوان ساق پا از دو استخوان ولی استخوان ران از یک استخوان تشکیل شده است.

4- دوتکه بودن استخوان ساق دست و پا چه فایده ای دارد؟ سبب می شود که ساق دست و پا بتوانند به دور خود چرخش کمی داشته باشند.

5- سلولها چگونه زیاد می شوند؟ سلولها با تقسیم شدن زیاد می شوند.

6- کدام سلولهای بدن تقسیم نمی شوند؟ سلولهای عصبی.

7- چرا اگر نخاع آسیب دید بهبود پیدا نمی کند؟ چون سلولهای نخاع و سلول سایر بخشهای دستگاه عصب، تفسیم نمی شوند.

8- سلولهای عصبی چه نام دارند؟ نرون.

9- با یک مثال وضعیت مغزدر بدن را شرح دهید؟ مغز مانند مرکزتلفن یک شهر است و بخشهای مختلف بدن مانند تلفن هایی هستند که توسط سیم ( رشته های عصب ) با مرکز تلفن ( مغز ) ارتباط دارند. از طریق سیم ها مرکز می تواند با تلفن های مختلف تماس گرفته یا تلفتهای مختلف با مرکز در ارتباط باشند.

 

نکات مهم :   

1- حرکت هر استخوان نتیجه ی حرکت دو ماهیچه ی متقابل است یعنی هرگاه استخوانی حرکت می کند، حتما دو ماهیچه که مقابل هم قرار دارند آنرا به حرکت درمی آورند.  

2- خوردن شیرو گوشت به رشد ماهیچه ها کمک می کنند.

3- ورزش ماهیچه ها را نیرومند می کند.

4- پزشکان توصیه می کنند که برای استحکام استخوانهایمان، روزی یک لیوان شیر بنوشیم.

 توجه : تنها به این سوالات اکتفا نکنید و حتما کتاب درسی خود را نیز به دقت بخوانید. 

امتیاز انضباط کلاس ما در آذرماه 1394

با یاد و نام خدا

امتیاز انضباط کلاس ما

رد

آذر

1

متوسط

2

خوب

3

عالی

4

عالی

5

خوب

6

عالی

7

متوسط

8

متوسط

9

عالی

10

خوب

11

متوسط

12

متوسط

13

عالی

14

عالی

15

عالی

16

عالی

17

عالی

18

عالی

19

خوب

20

عالی

21

عالی

22

عالی

23

عالی

24

عالی

25

خوب

26

عالی

37

متوسط

38

عالی

29

عالی

30

متوسط

31

عالی

32

عالی

33

خوب

مفاهیم درس علوم تجربی پایه ی پنجم - دستگاه عصب ( 1 )

  با یاد و نام خدا

  سلام درس پنجم، ششم و هفتم کتاب علوم تجربی شما در باره ی بدن انسان، دستگاه عصب و خواس پنجگانه است. به همین علت در ابتدا مطالبی پیرامون این موضوعات برایتان روی وبلاگ می گذارم. این مطالب را از منابع مختلف تهیه کرده ام و آنهایی را که فکر می کردم برای شما مفید است روی وبلاگ می گذارم. شما می توانید با کمک اولیایتان در اینترنت جستجو کرده و مطالب بیشتری را پیدا کنید.

  مفاهیم درس علوم تجربی پایه ی پنجم - دستگاه عصب   

====================== 

1- کارهایی که شخص انجام می دهد یا ارادی هستند (مانند از جا بلند شدن )  یا غیر ارادی (مانند ترشح شیره ی معده ).

2- تمام کارهایی که شخص انجام می دهد توسط  دستگاه عصب  کنترل می شوند. هماهنگی بین اندامهای مختلف بدن هم توسط دستگاه عصب انجام می شود.

3- سلولهای عصبی  نِرون  نام دارند و کارشان انتقال پیامها است.

4- دستگاه عصب از مغز ( مخ، مخچه و بصل النخاع )، نخاع و رشته های عصب تشکیل شده است.

5- مخ بزرگترین بخش مغز است.

6- تفکر، یادآوری خاطرات، انجام کارهای ارادی از کارهای مخ است.  صحبت کردن و راه رفتن تحت کنترل مخ است.

7- کار مخچه کنترل اعمال ماهیچه های مختلف بدن و نیز کنترل تعادل بدن است.

8- بصل النخاع پایین ترین قسمت مغز و رابط بین نخاع و بقیه ی قسمتهای مغز است و کنترل کارهای غیرارادی مانند تنفس را برعهده دارد.

9- نخاع مانند رشته ی سفیدی است که در درون ستون مهره ها جای داشته و رابط بین مغز و دیگر اندامهای بدن است.

10- مشخصه ی مهم سلولهای عصبی این است که قدرت ترمیم خود را ندارند یعنی اگر آسیب ببینند، بهبود نمی یابند.

11- بیماری   فلج اطفال  که در کودکی فرد را مبتلا می کند، یکی از عواملی است که به دستگاه عصب  آسیب می رساند.

12- عامل بیماری فلج اطفال یک نوع ویروس است.

13- بجز فلج اطفال عوامل دیگری نیز سبب آسیب دستگاه عصب می شوند مانند تصادفات، ضربه هایی که به سر، گردن یا کمر فرد وارد می گردد مانند ضربه به سر که سبب خونریزی و فلج شدن بدن یا حتی مرگ هم می شود.

14- سی و یک جفت عصب نخاعی،  نخاع را به بخشهای مختلف بدن ( مانند شش، روده ها و ... ) وصل می کنند.

15- دوازده جفت عصب به مغز ارتباط دارند ( مانند  اعصاب بویایی ، چشایی و .... ) که به آنها عصب مغزی می گویند.

مفاهیم درس علوم تجربی پایه ی پنجم - دستگاه عصب

  با یاد و نام خدا

  سلام درس پنجم، ششم و هفتم کتاب علوم تجربی شما در باره ی بدن انسان، دستگاه عصب و خواس پنجگانه است. به همین علت در ابتدا مطالبی پیرامون این موضوعات برایتان روی وبلاگ می گذارم. این مطالب را از منابع مختلف تهیه کرده ام و آنهایی را که فکر می کردم برای شما مفید است روی وبلاگ می گذارم. شما می توانید با کمک اولیایتان در اینترنت جستجو کرده و مطالب بیشتری را پیدا کنید.

  مفاهیم درس علوم تجربی پایه ی پنجم - دستگاه عصب  

======================================= 

1- بدن انسان در برابر نیروهایی که برآن وارد می شود چه می کند؟ عکس العمل نشان می دهد.

2- واکنش هایی که انسان دربرابر نیروهای خارج یا داخل بدن نشان می دهد توسط چه بخشی کنترل می شود؟ دستگاه عصب.

3- انسان چند نوع رفتار از خود نشان می دهد؟ دو نوع، ارادی و غیرارادی.

4- فعالیتی را نام ببرید که انسان ارادی انجام می دهد؟ راه رفتن.

5- فعالیتی را نام ببرید که انسان غیرارادی انجام می دهد؟ گوارش غذا.

6- دستگاه عصب از چه قسمتهایی درست شده است؟ سلول های عصبی، اعصاب، مُخ، مُخچه، بصل النخاع و نخاع.

7- مُخ، مُخچه و بصل النخاع توسط چه بخشی از بدن نگهداری می شوند؟ جمجمه.

8- نخاع چه شکلی است و در کجا قرار دارد؟ شبیه به طناب سفیدرنگی است ودرون ستون مهره ها قرار دارد.

9- چندتا عصب نخاعی داریم؟ سی و یک جفت.

10- کار عصبهای نخاعی و نخاع چیست؟ پیامهای عصبی را که از اندامهای مختلف بدن به مغز یا از مغز به اندامهای مختلف بدن فرستاده می شوند، هدایت می کنند.

11- کار مخ چیست؟ تفکر، یادآوری خاطره ها، تصمیم برای انجام کارهای ارادی، صحبت کردن و راه رفتن

12- مخچه در کجا قرار دارد؟ در زیر و پشت مخ. کار مخچه کنترل کار ماهیچه های مختلف و کنترل تعادل بدن است.

13-.بصل انخاع در کجا قرار دارد و کارش چیست؟ در قسمت پایین مغز قرار دارد و هرمی شکل است. پیامهایی که از بخش بالایی مغز می آیند از بصل النخاع می گذرند و به نخاع می رسند. پیامهایی هم که از نخاع می آیند از بصل النخاع گذشته و به مغز می رسند. کنترل قسمتی از کارهای غیرارادی بدن مانند تنفس برعهده ی بصل النخاع است. بصل النخاع در حقیقت بخشی از مغز است.

14- اگر به نخاع آسیب وارد شود چه می شود؟ ممکن است بخشهایی از بدن قادر به فعالیت نباشند.

15- عصبهای مغزی چندتا هستند؟ دوازده جفت.

16- سلول های عصبی با دیگر سلولهای بدن چه تفاوتی دارند؟ سلولهای عصبی نمی توانند خود را ترمیم کنند.

17- ضایعات دستگاه عصبی چگونه به وجود می آیند؟ صدمات بدنی یا ضربه های خارجی که به نخاع وارد می شوند، بیماری ها، خونریزی های مغزی و ضربه به مغز. ضربه های شدید به مغز ممکن است سبب مرگ شوند.

18- یک بیماری را نام ببرید که به دستگاه عصبی آسیب می رساند؟ بیماری فلج اطفال که یک نوع بیماری ویروسی است.

*** آیا می دانید که :

1- دستگاه عصب را می توان به شبکه ی  تلفن تشبیه کرد. مغز مرکز این شبکه ی تلفن است. همه ی اندام ها به مغز مربوط هستند. رشته های عصب مانند سیم های ارتباطی تلفن ها است. مغز پیامهایی را که از اندامهای مختلف می رسد می گیرد و به اندامهای مختلف پیام می فرستد. 

تقویم دی ماه کلاس ما

   با یاد و نام خدا 

   تقویم دی ماه کلاس ما