کلاس پنجم

در این وبلاگ به فعالیتهای کلاس ما پرداخته می شود.

کلاس پنجم

در این وبلاگ به فعالیتهای کلاس ما پرداخته می شود.

نمونه ی سوالات ( تکلیف خانه )

  با یاد و نام خدا

  نمونه ی سوالات ریاضی 

  اولیای گرامی برادران و خواهران عزیز 

  با سلام. از این به بعد سعی می کنم تعدادی سوال متنوع از دروس مختلف روی وبلاگ بگذارم تا چنانچه اولیا خواستند در منزل با فرزندانشان کار کنند، از این نمونه ها استفاده کنند. فراموش نفرمایید این به درخواست خود شما بوده و تنها تکلیف خانه است و خود شما هم زحمت تصحیح آمها را خواهید کشید. با آرزوی موفقیت برای شما 

========================

1- عدد   900666701203  را در جدول ارزش مکانی نوشته سپس با حروف بنویسید.

2- عدد 2370865 را در 100 ضرب می کنیم. مرتبه ی رقم 7چند برابر می شود؟ مقدار رقم صفر چند برابر می شود؟

3- در جای خالی عدد مناسب بنویسید.

الف-  6500000  از ......... صدهزارتا یا ....... ده هزارتا یا ........ هزارتا ساخته شده است.

ب- خمس  سه میلیون = ....... تا ده هزارتا.

پ- 15 تا ده هزارتا + 50 تا هزارتا + 80 تا صدهزارتا = ....................

ت- 5 چک پول یک میلیون ریالی و 4 اسکناس 20000 ریالی = ............... تومان.   

ج- 765 میلیون از یک میلیارد = ............ صدهزارتا.

چ- 320 ده هزارتا و 5 تا صدهزارتا = ........... میلیون و ......... هزارتا.

 

4- عدد 23456789 را با تقریب یک میلیون روی محور نشان دهید.

5- عدد 102354675 با تقریب صدهزار چند می شود؟ با تقریب ده هزار چند می شود؟

6- در عدد 987654321 ارزش مکانی رقم 6 چند برابر ارزش مکانی رقم 3 است؟ رقم 8 چند برابر رفم 2 است؟  

7- مساحت کف اتاقی 25 متر مربع است. مخارج سرامیک کردن کف این اتاق از قرار مترمربعی 52220 تومان، چقدر است؟

8- مهناز دو پنجم و شهناز یک پنجم پارچه ای را که داشتند برای لباس عروسک جدا کردند. وقتی دو تکه پارچه را مقایسه کردند دریافتند با هم مساوی هستند. پارچه ی کدامیک بیشتر است؟ چرا؟

9- در مسئله ی بالا، اگر مهناز نیم متر از پارچه اش را جدا کرده باشد، هرکدام چندمتر پارچه دارند؟

10- ربع 16 تا می شود ....... تا. ( با رسم شکل )

11- ثلث 24 تا یعنی چندتا؟ ( بدون شکل )

12- اگر حالا روز پنجشنبه ساعت 9 و 26 دقیقه و 35 ثانیه باشد، سه روز و 12 ساعت و 21 دقیقه و 19 ثانیه ی بعد، چه روزی و چه ساعتی خواهد بود؟

13- آرمان 2 ساعت و 25 دقیقه و 34 ثانیه در کتابخانه مطالعه کرد و ساعت 11 و 20 دقیقه و 50 ثانیه آنجا را ترک کرد. آرمان چه ساعتی وارد کتابخانه شده بود؟

14- امروز 30 مهرماه 1394 است. اسکندر هفتم مهرماه 1334 به دنیا آمده است. او چند سال دارد؟

15- مبین 2 ساعت و 27 دقیقه و 16 ثانیه و رضا 8997 ثانیه مطالعه کردند. کدامیک بیشتر مطالعه کردند؟ چقدر بیشتر؟

16- اتوبوسی ساعت 7 و 25دقیقه اهواز را ترک و ساعت 12 و 15 دقیفه و 45 ثانیه به خرم آباد رسید. اتوبوس چه مدت در راه بوده است؟

17- امید وقتی از منزل بیرون آمد 28 دقیقه و 35 ثانیه به ساعت 7 صبح مانده بود. او وقتی به مدرسه رسید ساعت 7 و 25 دقیقه و 49 ثانیه بود. او چه مدت در راه بوده است؟

18- وزن محمدرضا 36 کیلو و 756 گرم و وزن خواهرش 21 کیلو و 467 گرم است. کدامیک وزن بیشتری دارند؟ چقدر؟

19- محمدرضا برای کت یک متر و 55 سانتی متر پارچه و برای شلوار 95 سانتی متر از همان پارچه خرید. برای دوختن کت و شلوار محمدرضا چقدر پارچه مصرف شده است؟  

سوالات درس مطالعات اجتماعی

  با یاد و نام خدا

  درس دوم - احساسات ما  

=====================   

1- هر کسی در موقعیتهای مختلف احساسات گوناگونی دارد.

2- همسایه ی قدیمی شما می خواهد به شهر دیگری نقل مکان کند. شما چه احساسی پیدا می کنید؟

3- در حال تماشای کارتون هستید که برادرتان کانال تلویزیون را عوض می کند. شما چه احساسی پیدا می کنید ؟

4- در مدرسه شما را به خاطر کارهایتان تشویق می کنند. شما چه احساسی پیدا می کنید ؟

5- خواهرتان بی خبر محکم روی میز می کوبد وصدای شدیدی ایجاد می کند. شما چه احساسی پیدا می کنید؟

6- احساسات خوشایند در ما چه تاثیری به وجود می آورند؟ احساس خوب

7- ما می خواهیم از احساسات ناخوشایند دور شویم زیرا .................

8- یک احساس خوشایند را نام ببرید.

9- چند احساس ناخوشایند را نام ببرید.  

10- شادی احساسی است که هم خود ما می توانیم ................................. و هم دیگران می توانند آن را ................. .

11- دوچیز را نام ببرید که شنیدن آنها شما را شاد می کند.

12- وفتی ............................ و .............................. را می بینم، شاد می شوم.

13- دوچیز را نام ببرید که انجام دادن آنها شما را شاد می کند.

14- وفتی به ............................ و .............................. فکر می کنم شاد می شوم.

15- احساس غم یک احساس طبیعی است.  درست 5   نادرست 5

16- دو موقعیت را نام ببرید که شما را اندوهگین کرده اند؟

17- برای از بین بردن غم و اندوه چه باید بکنیم؟ ( سه مورد )

18- ترس یک احساس طبیعی و عادی است که در انسان و جانوران دیگر وجود دارد.

19- چرا خداوند انواع ترسها را در وجود جانداران قرار داده است؟

20-  ترسهایی که خداوند در وجود جانداران قرار داده است، ترس ........ هستند و از انسان .................. .

21- یونس از لبه ی پشت بام دور می شود. ترس او بجا است یا نابجا؟   بجا 5  نابجا 5

22- مهرزاد، یونس  را ترسو خطاب می کند. آیا یونس ترسو است؟ چرا؟

23- اگر ترسهای بجا دروجود انسان نبودند، چه اتفاقی می افتاد؟ چرا؟

24- ترس نا بجا ترسی است که ما علت آن را نمی دانیم و مشکلات زیادی را برایمان به وجود می آورند.

25- چند ترس نابجا را نام ببرید.

26- چگونه با ترسهایمان برخورد کنیم وآنها را از بین ببریم؟ ( سه مورد ) 

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.

سوالات درس اول مطالعات اجتماعی

  با یاد و نام خدا

  مطالعات پایه ی پنجم - درس اول :

  عنوان درس - من با دیگران ارتباط برقرار می کنم 

  

1- انسانها از زمان تولد با دیگران زندگی میکنند و با آنها ارتباط دارند.

2- انسانها غیر از آب و غذا ا به چه چیزهایی حتیاج دارند؟  آنها به ارتباط با دیگران نیز نیاز دارند.

3- اگر با دیگران ارتباط نداشته باشیم چه می شود؟ احساس تنهایی می کنیم.

4- مهمترین راه ارتباط انسانها با یکدیگر چیست؟ گفتگو یا ارتباط کلامی

5- هر گفتگو دو طرف دارد. این دو طرف را نام ببرید؟ گوینده یعنی کسی که صحبت می کند و شنونده یعنی کسی که گوش می دهد.

6- قسمتهای مهم گفتگو چیست؟ خوب گوش دادن - خوب صحبت کردن

7- گوش دادن خوب چگونه است؟ به حرف گوینده دقت کنیم - حرف گوینده را قطع نکنیم - به گوینده نگاه کنیم - گوینده را به ادامه ی صحبت تشویق کنیم.

8- صحبت کردن خوب چگونه است؟ به شنونده نگاه کنیم - با صدای مناسب صحبت کنیم - روشن وواضح حرف بزنیم- در زمان مناسب حرف بزنیم یعنی اگر کسی در حال انجام کاری است مزاحم او نشویم- اگر درخواستی از کسی داریم، از کلمات مودبانه استفاده کنیم

9- حریم شخصی هر فرد یعنی چه؟ محدوده ای است که هیچ کس بدون رضایت فرد نباید وارد آن محدوده شود.

10- نمونه هایی از حریم شخصی را نام ببرید؟ وضعیت خانوادگی فرد - ارتباطات خانوادگی شخص - مسائل شخصی مانند میزان حقوق و پول توجیبی و....

11- اگرهنگام بازی، ناخواسته به کسی تنه زدید. به او چه می گویید؟ عذر می خواهم - ببخشید - اشتباه کردم.

12- می خواهید کتاب همکلاسیتان را از روی میز بردارید و مطالعه کنید. به او چه می گویید؟ ببخشید اجازه می دهید کتابتان را بردارم؟

13- اصول مهم گفتگو را نام ببرید؟ حفظ حریم شخصی - دقت و توجه به سخنان - انتخاب زمان مناسب گفتگو - فطع نکردن حرف گوینده

14- مبین با شما حرف می زند و شما به کتاب خود نگاه می کنید. کدام اصل گفتگو را رعایت نکرده اید؟ دقت و توجه به سخنان مبین

15- مهرزاد تمرینهایش را حل می کند و شما می خواهید با او صحبت کنید. کدام اصل گفتگو را رعایت نکرده اید؟ انتخاب زمان مناسب گفتگو

16- متین به سوالات معلم جواب می دهد و رایان بدون اجازه جوابهای درست را می گوید. کدام اصل گفتگو را رعایت نکرده است؟ فطع نکردن حرف گوینده

17- مانی  از بهنام می پرسد از پدرش چقدر پول توجیبی می گیرد.مانی کدام اصل گفتگو را رعایت نکرده است؟ حفظ حریم شخصی

18- ارتباط غیر کلامی یعنی چه؟ در زمان گفتگو بعضی چیزها را بدون حرف زدن به دیگران انتقال می دهیم مثلا با تکاندادنس ر حرف او را تایید می کنیم. به ایننوع ارتباط، ارتباط غیرکلامی می گوییم.

  توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.

آدینه ی شماره ی 4

  با یاد و نام خدا 

  آدینه ی شماره ی 4 

 

 برای دریافت فایل پی دی اف آدینه ی شماره 4 ، اینجا کلیک کنید.

عکسهایی از کلاس ما

  با یاد و نام خدا 

  عکسهایی از کلاس ما 

  دانش آموزان کلاس ما یکی از فعالیتهای درس مطالعات اجتماعی را در کلاس به شکلی نمایشی انجام دادند. مبین، حامد و حسین به خوبی از عهده ی انجام این کار برآمدند. 

   

    

 

سوالات درس دوم علوم تجربی - پایه ی پنجم

  با یاد و نام خدا 

  سوالات درس دوم علوم تجربی پایه ی پنجم 

   

 

با یاد و نام خدا

علوم تجربی پایه ی پنجم - درس دوم :

عنوان درس - ماده تغییر می کند

1- مواد به چند شکل تغییر می کنند؟ دو شکل تغییر فیزیکی و تغییر شیمیایی.

2- تغییر فیزیکی را تعریف کنید؟ در تغییر فیزیکی فقط شکل و اندازه ی جسم تغییر می کند مانند پاره کردن کاغذ.

3- تغییر شیمیایی را تعریف کنید؟ در تغییر شیمیایی یک ماده به ماده ی جدیدی تبدیل تبدیل می شود و رنگ، بو و مزه ی جسم تغییر می کند.

نشانه های تغییر شیمیایی :

1- تشکیل رسوب :  

هرگاه در اثرمخلوط کردن دو یا چند محلول، یک رسوب ایجاد شود ( محلول کدر شود )، یک تغییر شیمیایی روی داده است. تشکیل سفیدک روی لباس پس از شستن، یک تغییر شیمیایی است ( رسوب کردن گل در آب گل آلود یک تغییر فیزیکی است ).

2-  تغییر رنگ :

هرگاه دو محلول بی رنگ را مخلوط کنیم و یک ماده ی رنگی تولید شود یا براثر مخلوط کردن دو ماده ی رنگی، رنگ اولیه از بین برود یا کم رنگ شود، یک تغییر شیمیایی روی داده است ( ریختن ید بر روی نشاسته یا سیب زمیتی که رنگ آن را آبی می کند).

3- در تغییر شیمیایی نور و گرما آزادمی شود :

درسوختن گاز در اجاق یا چراغ گاز - درسوختن منیزیم ( نور شدید – فلاشهای عکاسی قدیمی  )

4- پختن غذا ( کباب کردن ) :

در پختن غذا یا کباب کردن هم یک تغییر شیمیایی روی می دهد.

5- خروج گاز :

اگر دو یا چندماده ی شیمیایی را با هم مخلوط کنیم و گاز تولید شود، یک تغییر شیمیایی روی داده است مانند جوش شیرین و سرکه که  گار کربینیک یا دی اکسید کربن آزاد می شود.

توجه : وقتی آب را گرم می کنیم، بخار می شود یعنی به شکل گاز درمی آید که یک تغییر فیزیکی است.

نکات مهم :

1- هرگاه انجام تغییر شیمیایی زمان زیادی طول بکشد، به آن تغییر شیمیایی کند می گویند.

2- هرگاه انجام تغییر شیمیایی زمان کمی طول بکشد به آن تغییر شیمیایی تند می گویند.

سوالات اضافه :

1- سوختن چوب چه نوع تغییری است؟ چرا؟ تغییر شیمیایی چون چوب به جسم جدیدی ( کربن ) تبدیل می شود.

2- بریدن چوب چه نوع تغییری است؟ تغییر فیزیکی

3- آیا با تبخیر آب، مولکولهای آن تغییر می کنند؟ تبخیر چه نوع تغییری است؟ خیر. تبخیر یک تغییر فیزیکی است..

4- اگر نان را بسوزانیم، مزه و رنگ آن تغییر می کند. سوختن نان چه نوع تغییری است؟ تغییر شیمیایی

5- زنگ آهن چگونه به وجود می آید؟ در اثر رطوبت، آهن با اکسیژن هوا ترکیب شده و زنگ می زند یعنیماده ی جدیدی به وجود می آید.

6- نام علمی زنگ آهن چیست؟ اکسید آهن

7- چه عواملی سبب زنگ زدگی آهن می شود؟ رطوبت، رنگ نکردن رویه ی آهن

8- کیفیت آهنی که زنگ می زند چه تغییری می کند؟ کیفیت آهن ضعیف تر می شود

9- زنگ زدن آهن چه زیانهایی دارد؟ استحکام آهن را کمتر می کند. وسایل آهنی از بین می روند.

10- یرای جلوگیری از زنگ زدن آهن چه باید بکنیم؟ باید آهن را از رطوبت دور نگهداریم. با رنگ کردن سطح آهن از زنگ زدن آن جلوگیری کنیم.  

11- آیا تغییر شیمیایی یک ماده به زمان نیاز دارد؟ بلی.

12- یک تغییر شیمیایی کند نام ببرید؟ زنگ زدن آهن

13- یک تغییر شیمیایی تند نام ببرید؟ سوختن چوب

14- چرا به خمیر، خمیرترش ( مخمر ) اضافه می کنند؟ تا خمیر ورآمده،نان خوشمزه تری به دست آید.

15- خمیرترش ( مخمر ) چه می کند؟ خمیر را تجزیه کرده و مقداری گازکربنیک تولید می کند که این گاز کربنیک سبب ورآمدن خمیر می شود. از خمیر ورآمده نان بهتر و خوشمزه تری به دست می آید.    

16- تغییر شیمیایی مفید به چه تغییری می گویند؟ هرگاه در اثرتغییر شیمیایی ماده ی مفیدی به دست آید، به آن تغییر شیمیایی مفید می گویند مانند درست کردن ماست از شیر.

17- تغییر شیمیایی مضر به چه تغییری می گویند؟ هرگاه در اثر تغییر شیمیایی ماده ی غیرمفیدی به دست آید یا کیفیت ماده بدتر شود، به آن تغییر شیمیایی مضر می گویند مانند کپک زدن نان، ترش شدن شیر.

18- نام دیگر گاز کربنیک چیست؟ دی اکسید کربن  یا  کربن دی اکسید.

19- از گازکربنیک چه استفاده ای می شود؟ برای خاموش کردن آتش ( از کف گازکربنیک )

20- گرما چه تاثیری در تغییرات شیمیایی دارد؟ گرما تغییرات شیمیایی را تندتر می کند.

21- وقتی قند را می سوزانیم، چه تغییراتی روی می دهد؟ ابتدا قند به شکل مایع در می آید که یک تغییر فیزیکی است و سپس می سوزد که یک تغییر شیمیایی است.

22- مراحل تهیه ی دوغ گازدار به شرح زیر است. نوع تغییر در هر مرحله را در مقابل آن بنویسید:

الف- ابتدا یک لیوان شیر و یک لیوان آب نیم گرم را باهم مخلوط می کنیم (                      ).  

ب- یک لیوان ماست و کمی نمک را با هم مخلوط می کنیم (                     ).

پ- مخلوط شیر و ماست را در یک بطری می ریزیم و در محل گرمی می گذاریم (                   ).

ت- پس از یک هفته دوغ گازدار به دست می آید (                     ).   

23- چند تغییر فیزیکی کند نام ببرید؟ فرسایش خاک - تشکیل ابر و باریدن باران - یخ زدن آب - تبخیر آب دریاها

 

  توجه : تنها به این سوالات اکتفا نکنید و حتما کتاب درسی خود را نیز به دقت بخوانید.

نکات درس اول علوم پنجم

با یاد و نام خدا

نکات درس علوم

درس اول : کاوشگری

روش کاوشگری، روشی برای پاسخ گویی به پرسشها و حل مسائل است.

مراحل روش کاوشگری :

  1- مشاهده   2- مطرح کردن مسئله  3- ارائه ی راه حل یا فرضیه سازی   4- آزمایش فرضیه

  5- یادداشت برداری  ( نوشتن نتایج آزمایش )  6- نتیجه گیری ( ارائه ی راه حل برای فرضیه )

نکات مهم :

  1- اگر فرضیه در آزمایش تایید نشود، آن را دوباره تکرار می کنیم.

  2- اگر فرضیه در آزمایش اول تایید شود، بازهم باید آن را تکرار کرد ( حداقل سه بار )

  3- اگر فرضیه ای پس از چندبار آزمایش تایید نشود، باید آن را بررسی و اشکالاتش را برطرف کرد.

  4- در آزمایش فرضیه، اندازه گیری ها باید دقیق باشند.

  5- به فرضیه ای که تایید شود، نظریه می گویند.

نمونه سوال :

  1- هرچه بال فرفره پهن تر باشد، دیرتر به زمین می رسد به همین علت گنجشک ....... از عقاب بال می زند.  کمتر5     بیشتر5

  2- جواب به پرسش مطرح شده در روش کاوشگری را ..............  می گویند.

  3- اگر بخواهیم نتیجه گیری ها درست باشد باید اندازه گیری ها ............. باشد.

  4- مرحله ی آخر روش کاوشگری، ................ است.

  5- راه حل پیشنهادی برای مسئله را می گویند؟ نظریه 5 فرضیه 5  آزمایش 5  نتیجه گیری 5

  6- این جمله که « خاک رس بیشتر آب را در خود نگه می دارد یا خاک باغچه » کدام مرحله ی روش کاوشگری است؟  فرضیه سازی 5  مطرح کردن مسئله 5  نظریه سازی 5   مشاهده 5  

  7- اگر اندازه گیری ها بسیار دقیق باشند، نیازی به تکرار آزمایش نیست. درست 5  نادرست 5

  8- اگر پس از یک آزمایش نتیجه ی مثبت بگیریم، فرضیه تایید می شود. درست 5   نادرست 5

  9- در آزمایش مقایسه ای تنها یک عامل را تغییر می دهیم. درست 5  نادرست 5 

  10- فرضیه حتما درست است.  درست 5   نادرست 5

  11- اگر بخواهید بدانید که آب در ظرف فلزی زودتر سرد می شود یا در ظرف پلاستیکی، به چه چیزهایی  نیاز دارید؟ کدامیک را در آزمایش تغییرمی دهید؟ چرا؟

عکسهایی از کلاس ما

  با یاد و نام خدا 

  عکسهایی از کلاس ما ( صندلی صمیمیت )

 

 

 

   این تصاویر شاگردان کلاس ما را هنگام انجام فعالیت صندلی صمیمیت نشان می دهد. از آنجا که دیروز ورزش داشتند، همه با لباس ورزشی به مدرسه آمده بودند. باور کنید هنگام انجام کار آنچنان جالب عمل می کردند که به عنوان یک معلم، لذت بردم. 

عکسهایی از کلاس ما

  با یاد و نام خدا 

  عکسهایی از دانش آموزان کلاس ما 

  این عکسها چهار تفر از دانش آموزان کلاس ما را نشان می دهد که کار عملی مربوط به درس مطالعات اجتماعی را انجام می دهند. کار آنها  اجرای یک گفنگو بود که یک نفر گوینده و سه نفر شنونده بودند. در انتها نیز بفیه ی بچه ها، کارآنها را ارزیابی و نقاط قوت و ضعف کارشان را تذکر دادند. برای خودم که باورکردنی نبود دانش آموزی بتواند به این خوبی نقایص یک گوینده را بیان کند آن هم به صورتی فی البداهه و به قول اهالی رادبو و تلویزبون در یک برنامه ی زنده. من که خود از این کار دانش آموزانم درس گرفتم و اذعان دارم آنچه را گفتند نه از من بلکه دانسته های خودشان بود که احتمالا از معلمین قبلی یا از خانواده یادگرفته بوده اند.  

 

 

 

 

خاطراتی از یک دانش آموز پنجاه سال قبل (2)

  با یاد و نام خدا

  خاطراتی از یک دانش آموز پنجاه سال قبل (2)

  سلام. امیدوارم که خوب و تندرست باشید. هدفم از قرار دادن این مطلب در وبلاگ این است که شما با زندگی سخت و مشقت بار دانش آموزان گذشته آشنا شوید و از همه مهمتر قدر امکانات فعلی زندگیتان را بدانید و از اولیایتان سپاسگزار باشید که چنین امکانات و رفاهیاتی برایتان فراهم کرده اند. 

  کفش

  همه نمی توانستند کفش چرمی داشته باشند (توان مالی نداشتند ). عده ی کمی هم که داشتند معمولا کفشهایی بود که کیفیت خوبی نداشتند تخت آنها دوخته نبود و تنها با میخهای کوتاه به رویه ی کفش وصل بود پس از مدتی هم نوک میخها بیرون زده و جورابها را پاره و کف پا را زخم می کرد. تنها راه هم مراجعه به کفاش بود و تنها کاری هم که او در قبال دریافت دستمزد می کرد، کوبیدن سرمیخها بود که آنهم چاره ساز نبود و چند روز بعد، روز از نو و روزی از نو.

  برای جلوگیری از ساییدگی تخت کفش که معمولا چرم مرغوبی هم نبود، کفاشها بستهای فلزیی داشتند که شکلهای مختلف داشت. آنها را با میخهای کوتاه مخصوص کفاشی، به پاشنه و تخت کفش می کوبیدند. این بستها گرچه کمی از ساییدگی تخت جلوگیری می کرد ولی میخهایش مشکل ساز بود و از طرف دیگر هنگام راه رفتن ترق و تروقی راه می انداخت که نگو ونپرس.   اولین نوع کفشهای چرمی که تخت آنها غیرچرمی و پِرِسی بود، توسط کارخانه ی کفش ملی به بازار عرضه و مورد استقبال هم قرار گرفت که انصافا خوب بوده و عمر بیشتری هم داشتند. پس از آن کفشهای بلا هم وارد بازار گردید که گرچه شهرت کفش ملی را نداشتند، ولی خوب و به قولی کارکُن بودند.

  اما همه ی اینها با ورود کفشهای کتانی بازارشان کسادشد. کفشهای کتانی که با نام  رِبِل  معروف بودند، مشکل همه را حل کرد. قیمت ارزان، نداشتن میخ و عدم نیاز به تعمیر یا همان یکبار مصرف بودن از عوامل محبوبیت آنها بود وتنها مشکلشان، بوی بدپابود که البته در زمان ما چیز مهمی نبود چرا که کسی به این موضوع توجه نداشت.

  کفش چرمی در زندگی ما جایی نداشت، کفشهای کتانی ( رِبِل ) آنهم حداکـثرسالی یک جفت، وباید تاانتهای سال نگاهشان می داشتیم و باور کنید تا سالها ایـن رسم پسندیده را حفظ کردیم.

  بـه تدریج که وضعیت حقوق  پدر بهتر شد، برای عید هم کفش و لباسی خریده می شدالبته با نظر خانواده ومعمولا بااین استدلال که بچه ها زود بزرگ می شوند، شلوار را کمـی  بزرگتر خریده، دمپاچه ها را مقداری بالا زده ومادر با مهارت ! آن را پس دوزی می کرد ویا کمرآن را بسیار ناشیانه کمی تنگ می کردند که سال بعد هم البته اگر پاره نمی شد، قابل استفاده باشد. خـودتان حـدس بـزنید سال بعد کـه دمپاچه را پایین می آوردند، خصوصاً در لباسهای تیره، دوقسمت چه فرقی با هم داشتند ( کمر شلواررا می شد زیر پیراهن مخفی کرد ). ما که توجه نداشتیم و بقـیه هم دست  کمی ازما نداشتند چـون درحقیقت همه  ازروی دست هم تقلب کرده بودیم.

بخش پذیری

  با یاد و نام خدا

  بخش پذیری

  تعریف بخش پذیری

 هرگاه عددی را بر عدد دیگری تقسیم کنیم و باقیمانده صفر گردد، می گوییم عدد اول ( مقسوم ) بر عدد دوم ( مقسوم علیه ) بخش پذیر است ( گاهی هم می گویند عدد اول بر عدد دوم قابل قسمت است ).

  مثال : اگر 12 را بر 3 تقسیم کنیم، باقیمانده صفر می شود بنابراین می گوییم عدد 12 بر عدد 3 بخش پذیر است.  

  بخش پذیری بر اعداد 2 ، 3، 5 ، 6 ، 9 و 10 :

  شما دانش آموزان عزیز در مبحث کسرهای مساوی و یا هم مخرج کردن کسرها، به بخش پذیری اعداد بر همدیگر نیاز دارید، به همین علت این موضوع را برایتان روی وبلاگ می گذارم. مطلب کامل را چند روز قبل در قالب یک فایل پی دی اف روی وبلاگ گذاشته بودم.

بخش پذیری :

1- عدد صفر به غیر از خودش بر تمام اعداد بخش پذیر است و هیچ عددی بر صفر بخش پذیر نیست.

2- تمام اعداد بر یک بخش پذیرند.

3- اعدادی بر ۲ بخش پذیرند که رقم یکان آنها عددی زوج ( 0- 2- 4- 6- 8 ) باشد.

4- اعدادی بر 3 بخش پذیرند که جمع رقمهای آنها بر 3 بخش پذیر باشد.

مثال :  7851   بر 3 بخش پذیر است زیرا  21 = 7+8+5+1و  3 = 2+1و 3 بر 3 بخش پذیر است.

5- اعدادی بر ۵ بخش پذیرند که رقم یکان آنها صفر یا پنج باشد.  

مثال : اعداد 15 ، 30 ، 7650 بر 5 بخش پذیرند زیرا رقم یکان آنها صفر یا 5 است.

6- اعدادی بر 6 بخش پذیرند که هم بر 2 و هم بر 3 بخش پذیر باشند ( زیرا 6 = 3 × 2 ).

مثال : عدد 18 چون بر 2 و 3 بخش پذیر است، بر 6 هم بخش پذیر است.

7- اعدادی بر 9 بخش پذیرند که مجموع ارقام آنها بر 9 بخش پذیر باشد.

مثال : عدد 8973  بر 9 بخش پذیر است زیرا  27=3+7+9+8 و 9=2+7  و 9 بر 9 بخش پذیر است.

11- اعدادی بر ۱۰ بخش پذیرند که بر 2 و 5 بخش پذیر باشند یعنی رقم یکان آنها صفر باشد ( زیرا  10 = 5 × 2 ).

مثال : عدد 12350 بر 10 بخش پذیر است چون رقم یکان آن صفر است.  

 

  توضیح : اگر مطلب را از وبلاگ کپی کنید، اعداد به فارسی خواهند بود.

آدینه ی شماره ی 2

  با یاد و نام خدا 

  برای دریافت فایل پی دی اف آدینه ی شماره ی 2، اینجا کلیک کنید.

روش تبدیل کسر بزرگتر از واحد به عدد مخلوط

  با یاد و نام خدا 

  سلام. یکی از بخشهای درس ریاضی شما، تبدیل کسر بزرگتر از واحد به عدد مخلوط است. یک فایل پاورپوینت برایتان تهیه کرده ام که مراحل این کار را به شما نشان می دهد. کافی است فایل را دانلود کرده و ضمن تماشای آن، مراحل مختلف کار را یاد بگیرید. 

  برای دریافت فایل پاورپوینت روش تبدیل کسر بزرگنر از واحد به عدد مخلوط، اینجا کلیک کنید.

خاطراتی از یک دانش آموز پنجاه سال قبل

  با یاد و نام خدا

  خاطراتی از یک دانش آموز پنجاه سال قبل (1)

  سلام. امیدوارم که خوب و تندرست باشید. هدفم از قرار دادن این مطلب در وبلاگ این است که شما با زندگی سخت و مشقت بار دانش آموزان گذشته آشنا شوید و از همه مهمتر قدر امکانات فعلی زندگیتان را بدانید و از اولیایتان سپاسگزار باشید که چنین امکانات و رفاهیاتی برایتان فراهم کرده اند. 

 

  اولین روزمدرسه را خوب به خاطر دارم. مرادردبستان سینا کـه نزدیک منزل بود ثبت نام کرده بودند. روز اول مهر ماه 1341 بود و بـرادربزرگم دستم را گرفته بود تا کلاس بندی شویم. آن موقع روز فرشته ها وآشنایی بچه ها با مدرسه وآمـدن اولیا با ساک پراز پفک وازاین قبیل نـبـود ( اگرهم بود اولیای ما این کاررا نمی کردند ). نخستین آموزگاری را که در دبستان سینا دیدم ، آقای ولی زاده بود و همیشه یادم است.

  لباس کیف کفش

 

   همیشه لباس، کیف و کفش برای بچه ها جذاب است. درآن زمان مردم به علت فقـرونیزصرفه جویی، بیشتر پارچه های ازجنس پلاستیک می خریدند ( لباسهای بشوروبپوش هـنوزازیادها فراموش نشده است). این لباسها با همه مزایا( البته برای بزرگترها) یک عیب عمده داشت که، زود نخ را پاره می کرد ومرتبا باید آنهارامی دوختند. چرخ خیاطی که همه نداشتند ومادران به ناچار آنها را با دست می دوختند و حدس بزنید وضع این لباسها را بعد ازیکی دوبار دوخته شدن ناشیانه  و معمولا با نخی متمایز از رنگ لباس و. . 

  عده ی معدودی از بچه ها کیف داشتند و بقیه معمولا یک تکه کش را به صورت بعلاوه (علامت جمع ) دور کتابهایشان می بستند که گم نشوند. روزهای بارانی هم کتاب و دفترها را درون یک کیسه ی پلاستیکی یا نایلونی می گذاشتند تا خیس نشوند. در سالهای اخیر که  خودم معلم مدرسه بودم می دیدم که بچه ها از یک تکه کش پهن که به صورت قشنگی تزیین شده بود و از نوشت افزار فروشی ها می خریدند به جای کیف استفاده می کردند یعنی همان کار سالها قبل خودمان. اینجا بود که فهمیدم در سالهای دهه ی 1340 ما هم خیلی پیشرفته تر از زمان بودیم و نمی دانستیم.

مطلبی پیرامون بخش پذیری

  با یاد و نام خدا 

  با سلام و تبریک عید سعید غدیر به شما و خانواده های عزیز

  مطلب کوتاهی پیرامون بخش پذیری بر اعداد مختلف را روی وبلاگ می گذارم که بتوانید از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که تنها بخشهایی که زیر آنها خط کشیده شده است، مربوط به پایه ی پنجم است. شما می توانید بقیه ی آن را برای  یادگیری بیشتر مطالعه نمایید. موفق باشید  

 

   برای دریافت فایل پی دی اف بخش پذیری، اینجا کلیک کنید.

عکسهایی از دانش آموزان کلاس ما

  با یاد و نام خدا 

  عکسهایی از دانش آموزان کلاس ما هنگام اجرای صندلی صمیمیت و انجام آزمایش علوم 

 

 

 

سخنی با اولیا

  با یاد ونام خدا

  با سلام و آرزوی موفقیت برای شما

  برادر و خواهر گرامی

  تا زمانی که جلسه ی اولیا ومربیان تشکیل شود و حتی بعد از آن، اگر بگویم تنها وسیله ی ارتباط من و شما همین وبلاگ است، گزاف نگفته ام. امیدوارم دو روز یک بار وقت بگذارید و سری بزنید تا با وضعیت کلاس فرزندتان آشنا باشید.

  قبل از هرچیز از مزاحمت خود عذر می خواهم. که مزاحم وقت شما می شوم. برای اینکه فرزندتان در خانه تمرین داشته باشد، تنها چاره را در آن دیدم که گاهی به عنوان تکلیف از شما کمک بخواهم که از وی آزمونی به عمل آورده یا امللایی به او بگویید. می دانم وقت کم دارید ولی مطمئن هستم در هفته مجموعا بیشتر از یک ساعت از وقت شما را نمی گیرد. من می توانم تکالیف بیشتری به ایشان بدهم ولی در اینصورت باید وقت زیادی از کلاس را گرفته تا این تکالیف بررسی گردند. امیدوارم برای کمک به فرزندتان این کار را انجام دهید و مرا هم در کارم یاری کنید. شما تنها این آزمون و یا املا را تصحیح کنید تا او متوجه ی اشکالاتش گردد. اومی تواند در مدرسه و در ساعت تفریح یا حتی ساعات دروس دیگر هم اشکالاتش را از من بپرسد مطمئن باشید حتما به سوالاتش پاسخ خواهم داد تا اشکالات احتمالیش برطرف گردد.

  تنها خواهشی که فعلا از شما دارم این است که برنامه ی روزانه ای که روی تابلو می نویسم تا در دفتر یادداشتشان بنویسند، بررسی کنید تا حتما کتاب و دفترهایشان را همراه داشته باشند و علاوه برآن حتما تکالیفشان را انجام دهند. یقینا پس از مدتی عادت کرده و نیاز کمتری به مراقبت همیشگی شما خواهند داشت.    برادر شما

تقویم مهرماه کلاس ما

 

   با یاد و نام خدا 

   تقویم مهرماه کلاس ما  

عکس دانش آموزان کلاس ما

  با یاد و نام خدا 

  اولین عکس دانش آموزان کلاس ما 

 

سخنی با اولیا

  با یاد و نام خدا

  سلام

  آغاز سال تحصیلی جدید را به شما تبریک می گویم و امیدوارم با کمک هم بتوانیم گامهای موثری در پیشبرد درسی فرزندانتان برداریم.

  برادر و خواهر گرامی

  امسال مسئولیت کلاس فرزندان شما به من محول شده و امیدوارم که بتوانم در این امر موفق باشم. گرچه با شرکت در جلسات اولیا و مربیان می توانیم بهتر و بیشتر با هم آشنا شده تا بهتر به هدف مشترکمان برسیم، ولی نعداد این گردهماییها کم است و من طبق معمول سالهای قبل وبلاگی برای کلاس راه اندازی کرده ام که آدرس آن را بچه ها در دفترشان نوشته و برایتان آورده اند.

  من آنچه را که فکر می کنم لازم است در این وبلاگ قرار می دهم و امیدوارم شما با مراجعه ی مداوم به آن، با آنچه در کلاس فرزندتان می گذرد، بهتر آشنا شوید.

  در این وبلاگ مطالب درسی اضافی، مطالب و سوالات بیشتر درباره ی درسها، نرم افزارهایی که می تواند برای بچه ها مفید باشد، نتایج آزمونهای مختلفی که از آنان به عمل می آید، نمرات انضباط ماهانه ی آنها و ... ، درج می شود و سبب می شود تا شما بیشتر با فعالیتهای کلاس فرزندتان آشنا شوید. تنها انتظار من این است که حتما نظرات خودتان را هم بنویسید چرا که این بازخورد مرا در ارائه ی خدمت بهتر یاری خواهد کرد. این وبلاگ می تواند پل ارتباطی خوبی بین من و شما باشد. برادر شما