کلاس پنجم

در این وبلاگ به فعالیتهای کلاس ما پرداخته می شود.

کلاس پنجم

در این وبلاگ به فعالیتهای کلاس ما پرداخته می شود.

مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم - درس نهم- راهها و حمل و نقل (2)

  با یاد و نام خدا

  مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم 

  درس نهم- راهها و حمل و نقل (2)

==================  

1- قطارها ممکن است ............... یا مخصوص ................ باشند ( مسافربری - حمل بار) .

2- لوکوموتیوران یا راهبر قطار به چه کسی می گویند؟ به کسی که قطار را هدایت می کند راهبر قطار می گویند.

3- چرا حمل بار با قطار بهتر از کامیون است؟ چون ارزانتر است و قطارنسبت به کامیون بار بیشاری را حمل می کند.

4- چرا مسافرت با قطار بهتر است؟ چون امنیت بیشتری داشته، مسافر راحت تر است و احتمال تصادف وجود ندارد.  

5- راه آهن ایران به کدام بندردرکنار دریای خزر وصل می شود؟ بندرترکمن ( امیرآباد)

6- راه آهن سراسری به کدام بندرها در کنار خلیج فارس وصل می شود؟ بندر خرمشهر و بندر ماهشهر.

7- سنگ آهن معادن چادرملو و بافق با چه وسیله ای به کارخانه ی ذوب آهن می رسد؟ قطار.

8- برای حفظ ایمنی ساکنان اطراف ریل قطار چه باید کرد؟ از عبور از روی ریل خودداری کنند. هنگام عبور قطار نزدیک ریل نایستند. از پرتاب کردن سنگ یا هر چیز دیگر به سمت قطار خودداری کنند.

9- کشور ما از کدام سمت به دریا راه دارد؟ شمال ( دریای خزر ) و جنوب ( خلیج فارس و دریای عمان )

10- چرا حمل و نقل کالا با کشتی بسیار مناسب است؟ چون ارزانتر است و کشتی می تواند بارهای سنگین تری را حمل کند.

11- مشکلات حمل و نقل کالا با کشتی چیست؟ سرعت کم کشتی ها و اینکه همه ی کشورها به دریا راه ندارند.

12- ناخدا کیست؟ به کسی که کشنی را هدایت می کند ناخدا می گویند.

13- امروزه همه ی نواحی و کشورها به هم .............. هستند ( وابسته ).

14- آیا ما هم صادرات و واردات داریم؟ در کشور ماهم بسیاری کالاها به خارج از کشور صادر و کالاهایی نیز از خارج از کشوروارد می شوند.

15- چه کالاهایی از ایران صادر می شود؟ نفت، قالی، خشکبار، مس، مواد پتروشیمی.

16- چه کالاهایی به ایران وارد می شود؟ کاغذ، وسایل برقی، ماشین آلات و دارو.

17- بندر به کجا می گویند؟ بندر جایی در کنار دریا است که کشتی ها برای بارگیری یا تخلیه ی بار  در آنجا توقف می کنند.

18- بنادر مهم ایران در کنار خلیج فارس و دریای عمان را نام ببرید؟ ماهشهر، بوشهر، بندرعباس و بندر چاه بهار.

19- هواپیما برای حمل چه چیزهایی مناسب است؟ مسافر و کالاهای کوچک زیرا سرعت زیادی دارد.

20- مشکل حمل و نقل با هواپیما چیست؟ هزینه ی زیادی دارد و علاوه برآن همه جا فرودگاه ندارد.

21- فرودگاه بین المللی به چه فرودگاهی می گویند؟ فرودگاههایی که از آنها پرواز های خارج از کشورانجام می شود.

22- اگر در جنوب کشور ما دریا وجود نداشت، ما چه مشکلاتی داشتیم؟ به دریای آزاد راه نداشتیم و نمی توانستیم کالاهای مورد نیاز خود را به راحتی وارد کنیم و هزینه ی بیشتری را باید تحمل می کردیم.

23- هدایت هواپیما به عهده ی کیست؟ خلبان و کمک خلبان.

24- پل معروف راه آهن در شمل چه نام دارد؟ پل ورسک.

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.

مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم - درس هشتم- راهها و حمل و نقل ( 1 )

  با یاد و نام خدا

  مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم 

  درس هشتم- راهها و حمل و نقل ( 1 )

==================  

1- راهها چه نیازهایی از مردم را رفع می کنند؟ راه برای جابجایی مردم و بردن کالا از جایی به جایی لازم است.

2- وسایل حمل و نقل به چه وسایلی می گویند؟ به وسایلی که مردم و کالاها را جابجا می کنند، وسایل حمل و نقل می گویند.

3- پیش از اختراع اتومبیل مردم از چه وسایلی برای برای حمل ونقل استفاده می کردند؟ چهارپایان، گاری، درشکه

4- در شهرها مردم برای جابجایی از چه وسایلی استفاده می کنند؟ اتومبیل شخصی، تاکسی، اتوبوس و مترو ( قطار شهری )

5- چرا مترو وسیله ی حمل و نقل خوبی است؟ زیرا از زیرزمین عبور می کند، ترافیک ایجاد نمی کند و سرعت زیادی دارد.

6- کدام وسیله ی حمل و نقل درون شهری از همه مناسب تر است ؟ چرا؟ مترو زیرا سرعت بیشتر، آلودگی کمتر و هزینه ی پایینی دارد.

7- بازرگانی یعنی چه؟ به خرید و فروش کالا در داخل یک کشور یا با کشورهای خارج بازرگانی می گویند.

8- راهها چه نقشی در بازرگانی دارند؟ کالاهایی که در کارخانه ها تولید می شوند از طریق راها به مراکز قروش فرستاده می شوند. کالاهای مورد نیاز کشورها از طریق راههای مختلف به آنخا فرستاده می شوند.

9- صادرات یعنی چه؟ کالاهایی که در یک ناحیه تولید می شوند برای فروش به جای دیگر فرستاده می شوند. به این کار صادرات می گویند.

10- واردات یعنی چه؟ کالاهایی که در خارج از یک ناحیه تولید می شوند برای فروش به آن ناحیه وارد می شوند. به این کار واردات می گویند.

11- راهها چند دسته هستند نام ببرید؟ سه دسته، زمینی، دریایی و هوایی.

12- وسایل حمل و نقل چند دسته هستند. نام ببرید؟ سه دسته، زمینی، دریایی و هوایی.

13- وسایل حمل و نقل زمینی را نام ببرید؟ اتومبیل سواری، اتوبوس، کامیون، قطار.

14- حمل و نقل زمینی از دو طریق انجام می شود. آنها را نام ببرید؟ راههای جاده ای و راه آهن.

15- آزاد راهها چه نوع راههایی هستند؟ راه هایی که در آنها مسیر رفت و برگشت با مانع هایی از هم جدا شده اند و در نتیجه در آنها تصادف از روبرو کمتر است.

16- چرا رعایت نکات ایمنی در جاده ها ضروری است؟ برای اینکه از بروز حوادث ناگوار و تصادفات جلوگیری شود.

17- چه نکات ایمنی در هنگام رانندگی باید رعایت شود؟ همه ی سرنشینان از کمربند ایمنی استفاده کنند. هنگام رانندگی با راننده صحبت نکنیم. با سرعت مجاز رانندگی کنیم. هنگام رانندگی از صحبت با تلفن همراه و یا خوردن وآشامیدن خودداری کنیم.

18- کار پلیس راه چیست؟ کنترل مسیر جاده ها تا همه مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند. جلوگیری از تخلف رانندگان.

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.

عکسی از دانش آموزان پارسال

  با یاد و نام خدا 

  دیروز در مراسم صبجگاه، از چندتن از دانش آموزان سال قبل به خاطر کسب مقام در مسابقات قرآن تقدیر شد. آرمان شایان و مبین برزا هم که از شاگردان سال قبل من بودند، در این محموعه حضور داشتند. عکسی از آنان به یادگار گرفتم و روی وبلاگ می گذارم. برای همه ی دانش آموزان آرزوی موفقیت دارم.   

 

عکسهایی از کلاس ما

  با یاد و نام خدا

  عکسهایی از کلاس ما  

  این عکسها دانش آموزان کلاس ما را در حال انجام فعالیت کاوشگری درس علوم تجربی نشان می دهد  

 

  

 

سوالات فصل چهارم علوم تجربی: برگی از تاریخ زمین

  با یاد و نام خدا

  سوالات فصل چهارم : برگی از تاریخ زمین

=============

1- اگر در محلی فسیل ماهی پیدا شود نشانه ی چیست؟ نشان می دهد که آن محل در گذشته در آن محل دریا بوده است.

2- فسیل چیست؟ به آثار و بقایایی که از گیاهان و جانوران بسیار قدیمی در سنگ ها باقی مانده است، فسیل می گویند.

3- فسیل از چه تشکیل شده است؟ فسیل یا قسمتی از بدن موجودات زنده مانند استخوان، دندان و صدفها است و یا از اثری از بدن جانداران مانند ردّ پای آنها تشکیل شده است.

4- چرا از همه ی قسمت های بدن جانوران فسیل درست نمی شود؟ بعضی از قسمت های بدن جانوران نرم است و خوراک جانوران دیگر می شود و یا می پوسد.

5- در کجاها فسیل بیشتری درست شده است؟ در دریاهای کم عمق و گرم.

6- چرا در دریاهای کم عمق و گرم فسیل بیشتری درست شده است؟ به علت عمق کم آب، جسد موجود زودتر به ته آب می رسد وروی آن را گل و لای می پوشاند. در این مناطق نور خورشید سبب رشد گیاهان شده و جانوران زیادی را جذب می کند.

7- اگر به ترتیب قرار گرفتن لایه ها توجه کنیم، کدام لایه ی سنگ های رسوبی قدیمی ترند؟ لایه های زیرین، زیرا زودتر تشکیل شده اند..

8- برای تشکیل بعضی از فسیل ها چه مقدار زمان لازم است؟ میلیون ها سال.

9- فسیل چگونه تشکیل می شود؟ وقتی جانوری می میرد جسدش در ته دریا قرار می گیرد. بخشهای نرم بدن جانور تجزیه یا توسط جانداران دیگر خورده شده اما قسمتهای سخت باقی می ماند. روی قسمتهای باقیمانده توسط گل و لای یا رسوبات پوشیده می شود.لایه های بالایی روی لایه های پایینی فشار آورده و اثری از اسکلت جانور روی لایه های رسوبی باقی می ماند که توسط املاح معدنی موجود در آب دریا که مانند سیمان محکم است، پر می شود و فسیل جانور در بین سنگها به وجود می آید. فسیل گیاهان نیز مانند جانوران تشکیل می شود.

10- علاوه بر دریاها در کجاها فسیل تشکیل می شود؟ در یخچالهای طبیعی، غارها، معادن نمک، زیر خاکسترهای آتش فشانی و در شیره ( صمغ ) درختان.

11- سنگ های رسوبی چگونه تشکیل شده اند؟ گل و خاک رودها وارد آب دریا ها شده، ته نشین شده، و بر اثر فشار لایه های بالاتر و در طی سالیان دراز به سنگ های رسوبی تبدیل شده اند.

12- چرا بعضی از لایه های سنگ های رسوبی از بعضی از دیگر نازک تر هستند؟ چون در زمان تشکیل شدن لایه، خاک و گل کمتری در کف دریا ته نشین شده است و یا از رسوبات  دانه ریز مانند خاک رس درست شده اند.

13- چرا در بین رسوبات دانه ریز مانند خاک رس، فسیل بهتری تشکیل می شود؟چون در بین این رسوبات طرح بهتر و کاملتری از بدن جانداران ساخته می شود.

14- حشرات از دیگر جانوران بیشترهستند. چرا از حشرات فسیل کمتری یافت می شود؟ زیرا بدن حشرات اسکلت استخوانی ندارد و بدنشان زود تجزیه شده واز بین می رود.

15- در کجاها فسیل هایی از حشرات باقی مانده است؟ در شیره ( صمغ ) درختان.

16- دایناسور چه معنایی دارد؟ سوسمار ترسناک.

17- دایناسور ها در حدود چند میلیون سال قبل از میان رفتند؟ 65 میلیون سال قبل.

18- از ردپای جانوران چه اطلاعاتی به دست می آوریم؟ نوع جانور یعنی پرنده بوده یا پستاندار یا ...، محل زندگی آن، نوع غذایش که گوشتخوار بوده یا گیاهخوار، بزرگی و کوچکی جثه ی حیوان، نحوه ی حرکت کردن آن، وزن جانور و .....  

19- اگر در محلی فسیل برگ درخت خرما پیدا شود، نشانه ی چیست؟ آن محل قبلا آب و هوای گرمسیری داشته است.

20- اگر در محلی فسیل صدف پیدا شود، نشانه ی چیست؟ آن محل قبلا دریای کم عمق و گرم بوده است.

21- اگر در محلی فسیل سرخس پیدا شود، نشانه ی چیست؟ آن محل قبلا ناحیه ی گرم و مرطوب بوده است.

22- به چه چیزی کتاب تاریخ زمین می گویند؟ سنگ های رسوبی.

23- زمین شناسان درباره گذشته زمین از چه راه هایی اطلاعات زیادی به دست می آورند؟ با استفاده از آثاری که در سنگ ها وجود دارد.

24- چرا زمین شناسان لایه های رسوبی را مطالعه می کنند؟ زیرا لایه های رسوبی در دریاها تشکیل می شوند و بیشترین تعداد فسیلها نیز از جاندارانی درست می شود که در دریاها زندگی می کرده اند.  

25- زمین شناسان با مطالعه ی فسیل ها چه اطلاعاتی به دست می آورند؟ اطلاعاتی درباره ی تغییرات آب و هوا، شکل و وضعیت خشکی ها و دریاهای زمین، محل دریا ها، نوع گیاهان و جانورانی که زمانی روی زمین زندگی می کرده و امروزه از بین رفته اند و نوع غذایشان، به دست می آورند.

توجه : تنها به این سوالات اکتفا نکنید و حتما کتاب درسی خود را نیز به دقت بخوانید. 

مطلبی پیرامون لایه های رسوبی

  با یاد و نام خدا

  مطلبی پیرامون لایه های رسوبی

================== 

  لایه بندی یا چینه بندی

  لایه بندی یا چینه بندی یکی از مهمترین خصوصیات سنگهای رسوبی است. طبقه یا لایه را می توان به صورت جسم ورقه مانندی تعریف کرد که دو بعدش در مقایسه با بعد سوم ( ضخامت ) زیاد است. ضخامت لایه از چندین متر تغییر می کند. از نظر ابعاد نیز طبقات متفاوتند و ممکن است تا چندین کیلومتر نیز گسترش داشته باشند. هر طبقه از طبقات مجاور خود توسط یک سری خصوصیات مشخص می‌شود. این خصوصیات ممکن است اختلاف در اندازه ی ذرات ( شیل ، ماسه سنگ و کنگلومرا و .... ) باشد و یا اینکه اختلاف درترکیب. ذغال، شیل و آهک ، سختی ، رنگ و مشخصاتی نظیر آنها سبب مشخص شدن لایه شود. در بعضی موارد نیز ممکن است دو طبقه با مشخصات مشابه، بوسیله یک طبقه نازک از یکدیگر جدا شوند.  هرچند که طبقه ممکن است از یک منطقه ی وسیع به حالت مستوی و مسطح دیده شود، ولی غالبا در نتیجه ی تاثیر نیروهای تکتونیکی، از حالت مستوی ( مسطح ) خارج شده و در حالت کلی بایستی آنرا بصورت یک سطح در نظر گرفت. وضعیت اولیه ی طبقات هنگام تشکیل معمولا به حالت شیب‌ دار در خواهند آمد. در بعضی موارد، شرایط اولیه ی رسوب گذاری طوری است که طبقه ی تشکیل شده، از همان ابتدا به حالت غیر افقی است. مثلا هنگامی که رسوب گذاری در دامنه ی دره ‌ها، قسمت های شیب ‌دار کف دریاها، روی جزایر مرجانی و در محیطهای نظیر آن انجام می شود، طبقات در حالت تشکیل نیز به صورت شیب‌ دار خواهند بود.

  مشخصات طبقه

  در حالت کلی می‌توان طبقه را قسمتی از سنگهای رسوبی دانست که بین دو صفحه موازی محدود است. سطح بالایی به نام سقف یا کمر بالا و سطح پایین لایه خوانده می شود. شیب و امتداد این صفحه به نام شیب و امتداد سطح لایه بندی معروف است. رُخنِمون لایه محلی است که طبقه در سطح زمین مشاهده می شود و به عبارت دیگر، فصل مشترک طبقه با سطح زمین را رُخنمون آن می گویند.

  ساختمان داخلی لایه

  ساختمان داخلی لایه، به شرایط فیزیکی و جغرافیایی محیط رسوب گذاری بستگی دارد و با توجه به تنوع این شرایط، در حد وسیعی تغییر می کند. در حقیقت، ساختمان داخلی لایه تابع نحوه ی قرار گرفتن ذرات تشکیل دهنده ی آن است.

قلوه سنگ : قلوه سنگ‌هایی که بوسیله رودخانه‌ها حمل می‌شوند، طوری در برابر جریان قرار می گیرند که حداقل مقاومت را داشته باشند. و بدین ترتیب، زاویه ی تمایل آنها در خلاف جهت جریان می باشد. نحوه ی قرار گرفتن فسیل‌ها نیز تابع جریان آب است. مثلا صدفهای طویل اغلب به موازات جریان آب رودخانه‌ها قرار می‌گیرند. صدفهایی که به شکل مخروط هستند، به طریقی قرار می گیرند که نوک مخروط، در جهت جریان باشد.

 

  توجه : این مطلب در سطحی بالاتراز مطلب درسی شما و صرفا جهت مطالعه و آشنایی بیشتر شما با موضوع لایه های رسوبی است. برای ادای امانت، آدرس آن هم ذکر شده است.  

 http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page منبع :     

یادی از یک همکار

  با یاد و نام خدا

  یادی از یک همکار

  حدود سه سال قبل در یکی از مدارس غیرانتفاعی ( غیر دولتی ) اهواز از جلو کتابخانه ی آموزشگاه که می گذشتم، به نام استاد محمود اعطا برخوردم. در ابتدا ایشان را نمی شناختم و نمی دنستم که چرا کتابخانه ی آموزشگاه را به نامشان نامگذاری کرده اند.

کنجکاوی کردم و معلوم شد آقای اعطا از همکاران بازنشسته هستند که چندسالی در همین آموزشگاه مشغول بوده اند و به همین دلیل مسئولان مدرسه کتابخانه ی آموزشگاه را به نامشان نامگذاری کرده اند.

  راستش را بخواهید از کار مسئولین مدرسه خوشم آمد، به هرعلتی که این کار را کرده اند، کار پسندیده ای است و کاش مسئولان وزارت آموزش و پرورش این عمل خوب و پسندیده را انجام دهند و در میان اینهمه مدرسه ای که داریم، نام چندتا از آنها را به اسم همکاران قدیمی نامگذاری کنند.

  از طریق خواهر ایشان که همکار من هستند توانستم اطلاعاتی از آقای اعطا به دست آورم و به همراه دو قطعه عکس از این همکار بزرگوار روی وبلاگ کلاسمان می گذارم. ایشان فارغ التحصیل دانشسرای عالی در دهه ی 1340 هستند. سالها در آموزش و پرورش خدمت کرده و پس از بازنشستگی در همین آموزشگاهی که ذکر آن رفت، مشغول کار گردیدند. در طول این مدت هم همکاران علاقه ی وافری به ایشان داشتند و همه به نیکی از این بزرگوار یاد می کنند. امیدوارم همه ی ما قدر همکاران قدیمی را بدانیم و به مناسبتهای مختلف یادی از آنان بکنیم.  

 

  

 

 

  

عکسهایی از کلاس ما

  با یاد و نام خدا   

  دیرروز در ساعت درس علوم تجربی، یکی از دانش آموزان کلاس ما مطلبی پیرامون فسیلها تهیه کرده بود که برای همکلاسهایش خواند و نیز فسیلهایی زا که توسط پدرش حمع آوری شده بود به کلاس آوزده و به بچه ها نشان داد. 

 

  

 

 

 

 

 

سوالات درس هفتم مطالعات اجتماعی- نواحی صنعتی مهم ایران

  با یاد و نام خدا

  مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم 

  درس هفتم-  نواحی صنعتی مهم ایران

==================  

1- همه ی کالاهایی که از آنها استفاده می کنیم، از کجا به دست می آیند؟ از منابع طبیعی.

2- انواع منابع طبیعی را نام بیرید؟ نفت و گاز، سنگهای معدنی، خاک و گیاهان.

3- هرکارخانه ای برای تولید به چه نیاز دارد؟ مواد اولیه.  

4- صنعت یعنی چه ؟ در کارخانه کارگران به کمک ماشین آلات، تغییراتی در مواد اولیه به وجود آورده و آنها را به کالاهای مورد نیاز تبدیل می کنند. به این کار صنعت می گویند.

5- مواد اولیه ی کارخانه ها از چه به دست می آیند؟ از منابع  طبیعی.

6- برای تهیه ی نخ از کدام منابع طبیعی استفاده می شود؟ پشم گوسفندان، پنبه.

7- در گذشته نیازهای مردم چگونه برطرف می شد؟ مردم خودشان وسایل مورد نیاز خود رادر خانه یا کارگاههای کوچک درست کرده و استفاده می کردند.

8- چرا امروز برای رفع نیازهای مردم باید کارخانه یا کارگاه بزرگ ساخت؟ چون جمعیت افزایش پیدا کرده است و کارگاههای کوچک برای تامین نیاز این تعداد جمعیت کافی نیست.

9- کارخانه ها برای تولید، علاوه بر مواد اولیه، به چه نیاز دارند؟ سرمایه، تیروی کار، ماشین آلات و ابزار.

10- صنایع کارخانه ای ایران چند دسته هستند. نام ببرید؟ دو دسته، صنایع مادر ، صنایع مصرفی.

11- صنایع مادر به چه صنایعی می گویند؟ صنایعی که کالاهای تولیدی آنها را مردم مستقیما نمی خرند و استفاده نمی کنند.

12- کالاهایی که در صنایع مادر تولید می شوند در کجا مصرف می شوند؟ در کارخانه های دیگر.

13- صنایع مادر را نام ببرید؟ صنایع ذوب آهن و فولاد، پتروشیمی، ماشین سازی و ابزار.

14- صنایع مصرفی به چه صنایعی می گویند؟ صنایع مصرفی کالاهایی را تولید می کنند که مردم آنها را می خرند به طور مستفیم مصرف می کنند.

15- مهمترین استان ایران که بیشترین صنایع مصرفی را در خود جای داده است، نام ببرید؟ تهران.

16- چرا در اطراف شهرهای بزرگ کارخانه های بیشتری تاسیس می شود؟ چون جمعیت زیادی در این شهرها زندگی می کنند و برای تامین نیازهای آنها کارخانه های زیادی تاسیس می شود. در این شهرها نیروی کار زیادی هم وجود دارد.

17- معین کنید کدام صنعت مادر و کدامیک مصرفی است؟

پتروشیمی ( مادر ) - کفش ( مصرفی ) - فرش ( مصرفی )-  قندو شکر ( مصرفی ) -  فولاد ( مادر ) -  پارچه بافی ( مصرفی )

18- در صنایع ذوب آهن چه چیزی تولید می شود؟ قطعات آهن.

19- سنگ آهن مورد نیاز صنایع ذوب آهن از کجا تامین می شود؟ از معادن سنگ آهن بافق ( یزد )

20- اولین کارخانه ی ذوب آهن در کجا ساخته شده است؟ نزدیک اصفهان.

21- سنگ آهن را در کارخانه ی ذوب آهن چه می کنند؟ در کارخانه ی ذوب آهن سنگ آهن را در کوره ی بلند ذوب کرده و به آهن تبدیل می کنند.

22- کار صنایع پتروشیمی چیست؟ کارخانه های پتروشیمی نفت و گاز را به مواد شیمیایی تبدیل می کنند.

23- تولیدات صنایع پتروشیمی چه می شوند؟ از تولیدات صنایع پتروشینی در کارخانه های دیگر برای تولید رنگ، چسب، کودشیمیایی، لاستیک و مواد شویند ( پودرهای لباسشویی ) استفاده می شود.

24- در صنایع ماشین سازی چه کالاهایی تولید می شود؟ ماشین آلات و ابزار، دیگ بخار، جرثقیل و دستگاههایی مانند این ها برای سایر کارخانه هاتولید می شود.

25- مواد اولیه ی کارخانه های ماشین سازی معمولا از کجا تامین می شوند؟ از معادن مس، آهن، سرب و روی تامین می شود.

26- معادن مس ایران درکجا قرار دارند؟ در سرچشمه ی کرمان.

27- معادن آهن ایران درکجا قرار دارند؟ دربافق یزد.

28- مواد اولیه ی صنایع مادر از کجا تامین می شود؟ از معادن مختلف.

29- دو شهر نام ببرید که در آنها صنایع پتروشیمی قرار دارد؟ ماهشهر، شازند.  

30- دو شهر نام ببرید که در آنها ذوب آهن قرار دارد؟ اصفهان ، اهواز.  

31- دو شهر نام ببرید که در آنها صنایع ماشین سازی قرار دارد؟ اراک ، تبریز.

32- در شهر شما ( اهواز ) کدام صنعت مادر وجود دارد؟ صنایع فولاد.

33- معدن یک ..........  خدادادی است. ( نعمت )

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.

سخنی با اولیا

  با یاد ونام خدا

  با سلام و آرزوی موفقیت برای شما

  برادر و خواهر گرامی

  دومین جلسه ی اولیا و مربیان کلاس ما طبق دعوت قبلی در روز دوشنبه 9/9/1394 در مدرسه تشکیل شد. متاسفانه برخی از اولیا حضور نداشتند، امیدوارم تنها کمبود وقت سبب این کار شده باشد و خدای ناکرده مشکلی نداشته باشند که ماتع از حضورشان در جلسه شده باشد.

  تشکیل این جلسه به خاطر دو موضوع بود: اول بحث پیرامون ارزشیابی توصیفی و مشکلاتی که ممکن است اولیا و فرزندانشان با آن روبرو شوند. صحبتهایی شد و از آنجا که چند تن از اولیا خود دبیر یا آموزگار هستند، به راحتی در این باره تبادل نظر شد. در مورد پوشه ی کار و نحوه ی قرار دادن برگه ها، کاربرگه ها یا اوراق امتحانی درون آن نیز بحث شد.

  موضوع دوم مسئله ای بود که من مطرح کردم و آن هم شیطنت بیش از اندازه ی برخی از بچه ها و نیز بی توجهی آنان به نظم و انضباط کلاس است که متاسفانه سبب شده، هم خودشان نتوانند از کلاس خوب استفاده کنند و هم مزاحم یادگیری بقیه گردند. به اولیای محترم توضیح دادم که در طول دو ماه گذشته به هر شکلی که بوده با این رفتار دانش آموزان کنار آمده وتمام تلاشم این بوده که بچه ها مشکل آموزشی پیدا نکنند. در این مدت هیچگاه از ولی دانش آموزی به علت شیطنت بچه ها و یا مشکلاتی از این دست، دعوت نشده به مدرسه تشریف بیاورند و سعی داشتم خود این مشکلات را حل کرده و مزاحم آنان نشوم. همانگونه که در جلسه هم عنوان کردم اعتراف می کنم که متاسفانه در این امر موفق نبوده ام و به همین دلیل از برادران و خواهران خوبم خواهش می کنم  که با فرزندانشان بیشتر صحبت کرده و آنها را راهنمایی نمایند تا خدای ناکرده وضعیت به شکلی درنیاید که ناچار به دعوت از ولی دانش آموز شده و مزاحم وقت شما بشویم. من خوب می دانم شما هم گرفتاری کاری یا مشکلات کار منزل را دارید و ممکن است نتوانید به مدرسه تشریف بیاورید، بنابراین سعی نمایید به هر شکل که می توانید کمی از این شیطنت و یا بی توجهی بچه ها یتان بکاهید.     

  در خاتمه نیز اولیا نظرات خود را مطرح کردند که با تبادل نظر جواب داده شد. یکی از اولیا در مورد دادن جایزه به دانش آموزان پیشنهادی داشتند که از ایشان خواستم مسئله را با مدیریت مدرسه در میان گذاشته تا تصمیم لازم را اتخاذ نمایند. در مورد بازدیدها و اردوهای دانش آموزانی هم سوال شد و به اولیا توضیح دادم که معاون پرورشی مدرسه چنین طرحی را دارند که اولین آن بازدید از پژوهشسرای امام صادق (ع ) بوده که یک روز قبل یعنی در تاریخ 8/9/1394 انجام شده است.

خاطراتی از یک دانش آموز پنجاه سال قبل (5)

  با یاد ونام خدا 

  خاطراتی از یک دانش آموز پنجاه سال قبل (5)

  سلام. امیدوارم که خوب و تندرست باشید. هدفم از قرار دادن این مطلب در وبلاگ این است که شما با زندگی سخت و مشقت بار دانش آموزان گذشته آشنا شوید و از همه مهمتر قدر امکانات فعلی زندگیتان را بدانید و از اولیایتان سپاسگزار باشید که چنین امکانات و رفاهیاتی برایتان فراهم کرده اند. 

  یکی از خاطرات همه ی ما پسرها مربوط به اصلاح موی سربود. آن زمان دانش آموزان ابتدایی باید موهای خود را ماشین می کردند یا به اصطلاح  از ته می زدند. معمولا دوهفته یکبار این کاررا می کردیم و آن هم هفته ای که سازمان ظهربودیم و شنبه صبح بیکار. بیشترمواقع به علت بازیگوشی فراموش می کردیم و نزدیک ظهرکه یادمان می آمد با عجله  پنج ریال از مادر می گرفتیم و به سلمانی ( آرایشگاه ) می رفتیم. در بازار چشمه علی سه آرایشگاه وجودداشت.  یکی ازآرایشگرها بخشی ازمغازه ی خیاطی آقای محمد پناهی را اجاره کرده ودر آن مغازه اش را راه انداخته بود ( محل خیاطی آقای پناهی فعلا به سوپرمارکت تبدیل شده و بخشی از آن که آرایشگاه شده بود، اکنون خالی است ). ما بیشتر پیش او می رفتیم. اوهم که می دانست ما عجله داریم، با شتاب زیاد کاررا شروع می کرد ومی خواست سرعده ی بیشتری را اصلاح کند چون درآمد خوبی بود. ماشین های اصلاح، دستی و کهنه بود و بیشترمواقع موهای ما درآن گیرمی کرد واو اول با قرولند سعی می کرد موهارا آزادکند و چون موفق نمی شد یک مرتبه آنرا می کشید و موهای مارا هم از بیخ در می آورد و درمقابل درد ما با حالت خاصی می گفت: بزرگ میشی یادت میره. روزهای شنبه روز درآمد آرایشگرها بود و هرکدام حداقل موی سر حدود بیست نفررا اصلاح می کردند که رویهم ده تومان عایدشان می شد و برای آن روز عالی بود گرچه تا آخرهفته مچ دستشان درد می کرد. هنوز وقتی از مقابل آن مغازه رد می شوم، گرچه دیگر آرایشگاه نیست ولی همان صحنه هایادم می آید. برخی از بچه ها هم بودند که چون پول ( یعنی پنج ریال ) برای اصلاح موی سرشان نداشتند، پدر یا مادرشان در خانه با قیچی موی آنها را کوتاه می کردند.  البته سعی داشتند که این کار را با مهارت انجام دهند ولی خود شما بهترمی توانید نتیجه ی کار را پیش چشم مجسم کنید.

 

  روزهای شنبه نظافت بچه ها را نگاه می کردند ( چه نظافتی ) ! یکی از موارد ناخن ها بود. اکثرا ناخن گیری در کار نبود و بزرگترها ناخن بچه ها را با استفاده از تیغهای کهنه ی صورت تراشی کوتاه کرده و اعلب بخشی از گوشت زیر ناخن را هم با آن می بریدند و چه دردی!. معمولا به علت بازیگوشی کوتاه کذئن ناخنها را فراموش می کردیم و سرصف یادمان می آمد و سعی می کردیم با دندان آنها کوتاه کنیم. فکر می کنم بیشترماها به همین علت، عادت  به ناخن جویدن پیدا کرده ایم.  

امتیاز انضباط دانش آموزان کلاس ما در آبان ماه 1394

  با یاد و نام خدا

  امتباز انضباط دانش آموزان کلاس ما در آبان ماه 1394  

رد

آبان

1

خوب

2

متوسط

3

خوب

4

خوب

5

خوب

6

عالی

7

متوسط

8

متوسط

9

عالی

10

خوب

11

خوب

12

متوسط

13

عالی

14

عالی

15

عالی

16

عالی

17

عالی

18

عالی

19

خوب

20

عالی

21

عالی

22

عالی

23

عالی

24

عالی

25

خوب

26

عالی

37

خوب

38

عالی

29

عالی

30

خوب

31

عالی

32

عالی

33

عالی

سوالات درس ششم مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم

  با یاد و نام خدا

  مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم 

  درس ششم-  منابع آب ایران

==================  

1- چرا در گذشته های دورمهمترین تمدنها در کنار رودها به وجود آمدند؟ زیرا مردم در کنار رودها زندگی می کردند تا بتوانند از آب رودها برای کشاورزی استفاده کنند.

2- چرا باوجود دریاهاو اقیانوسها بازهم انسانها با کمبود آب روبرو هستند؟ چون آب دریاها شور است و برای آشامیدن، شست و شو، کشاورزی و سایر فعالیتها مناسب نیست.

3- انسان آب شیرین مورد نیاز خود را از کجا به دست می آورد؟ از منابع برف و باران.

4- آب باران و آبی که از آب شدن برفها به وجود می آید، چه می شود؟ بخشی از آن در سطح زمین روان می شود و رودها را به وجود می آورد و بخشی هم به داخل زمین فرومی رود وآبهای زیرزمینی را تشکیل می دهد.

5- مراحل تشکیل رود را بنویسید؟ از باریدن باران و آب شدن برفها جویبارها درست شده و از به هم پیوستن جویبارها، رودها تشکیل می شوند.

6- چرا نواحی کوهستانی برای ما اهمیت دارند؟ چون رودها که منبع مهم آب شیرین ما هستند، از کوهها سرچشمه می گیرند.

7- برای استفاده از آبهای زیرزمینی چه می کنیم؟ چاه یا قنات خفر می کنیم.

8- چشمه ها چگونه به وجود می آیند؟ گاهی آبهای زیرزمینی خودبخود به سطح زمین می آیند و چشمه ها را به وجود می آورند.

9- رودهای ایران از کجاها سرچشمه می گیرند؟ رشته کوههای البرز و زاگرس و کوههای داخلی

10- رودها به کجا می ریزند؟ به اقیانوسها، دریاها، دریاچه ها و باتلاقها

11- چه رودهایی به دریاچه ی خزر می ریزند؟ رودهای اترک، گرگان، ارس و سفیدرود.

12- کدام رود به خلیج فارس می ریزد؟ اروند رود

13- کدام رودها به دریاچه ی ارومیه می ریزند؟ تلخه رود - زرینه رود - سیمینه رود 

14- آبی که مردم تهران مصرف می کنند از کدام رودها تامین می شود؟ جاجرود - کرج

15- برابر نقشه ی کتاب درسی، رود کارون از کدام شهر عبور می کند؟ اهواز

16- برابر نقشه ی کتاب درسی، زاینده رود از کدام شهر عبور می کند؟ اصفهان

17- سفید رود از به هم پیوستن کدام رودها تشکیل می شود؟ شاهرود - قزل اوزون

18- میزان متوسط بارندگی سالانه ی ایران چقدر است؟ 250 میلی متر

19- وسعت کدام ناحیه ی آب و هوایی ایران بیشتر است؟ چرا؟ ناحیه ی گرم و خشک. به علت کمبود بارندگی سالانه

20- آیا رودهای ایران دایمی هستند؟ خیر تعداد رودهای دایمی ایران کم است

21- چرا برخی رودهای ایران شور هستند؟ چون از نمکزارها می گذرند شور هستند

22- چگونه می توان آب را ذخیره کرد؟ با ساختن سد

23- روستاییان از آب رودها برای چه کارهایی استفاده می کنند؟ کشاورزی، آشامیدن، شست وشو

24- شهرنشینان از آب رودها برای چه کارهایی استفاده می کنند؟ آشامیدن، شست و شو، حمام کردن

25- چرا آب بعضی رودها برای کشاورزی مناسب نیست؟ چوت این رودها از نمکزارها عبور کرده و آب آنها شور است

26- چگونه می توان از هدر رفتن آب در باغها و مزارع جلوگیری کرد؟ با استفاده از روشهای جدید آبیاری مانند آبیاری قطره ای

27- چرا باید از رودها محافظت کنیم؟ رودها تنها منبع آب شیرین هستند. ماهی ها که از منابع غذایی مهم هستند در رودها زندگی می کنند.

28- آب چگونه هدر می رود؟ مصرف نادرست و آلوده کردن آب، سبب هدر رفتن آن می شود.

29- نمونه هایی از مصرف نادرست آب را نام ببرید؟ شستن حیاط خانه،  شستن اتومبیل، باز گذاشتن آب هنگام حمام و مسواک کردن  

30- چه عواملی سبب آلودگی آب رودها می شوند؟ کودها و موادشیمیایی و سمی که کشاورزان استفاده می کنند، فاضلاب شهرها و روستاها، آبهای زاید کارخانه ها و کارگاههای صنعتی، ریختن زباله در آب، ریختن زباله های عفونی بیمارستانها در رودخانه ها.

*** برای یادگیری بیشتر :

1- رود فصلی یعنی چه؟ به رودهایی که تنها در فصل زمستان و براثر بارندگی به وجود می آیند فصلی می گویند

2- باتلاق های داخلی ایران را نام ببرید؟ گاوخونی - جازموریان

3- دریاچه های ایران را نام ببرید؟ بختگان - ارومیه - مهارلو - دریاچه ی نمک - خزر

4- چرا به دریاچه ی خزر دریا هم می گویند؟ خزر بزرگترین دریاچه ی دنیا است به این علت به آن دریا هم می گویند

5- آیا سدها تنها برای ذخیره ی آب هستند؟ خیر از آب پشت سدها برای تولید برق هم استفاده می کنند.

6- ایرانیان اولین کسانی بودند که با حفر قنات از آبهای زیرزمینی استفاده کردند.

7- قنات یک تونل زیرزمینی است که آب در آن از مناطق پرآب به مناطق کم آب جاری می شود.   

 

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.    

سوالات درس پنجم دمطالعات اجتماعی

  با یاد و نام خدا

  مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم 

  درس پنجم-  جمعیت

=============== 

1- جمعیت یعنی چه؟ به مجموعه افرادی که در یک جا زندگی می کنند، جمعیت می گویند.

2- علل افزایش جمعیت را نام ببرید؟ هرگاه در یک منطقه تعداد افرادی که به دنیا می آیند از تعداد افرادی که از دنیا می روند بیشتر باشد، جمعیت افزایش می یابد. علت دوم افزایش جمعیت یک منطقه، مهاجرت مردم از نفاط دیگر به آنجا است.

3- جمعیت ایران اکنون تقریبا چند نفراست؟ تقریبا 75 میلیون نفر.

4- سرشماری عمومی جمعیت هر چندسال یک بار انجام می شود؟ هر 10 سال یکبار.

5- چرا ناحیه ی تهران و اطراف آن جمعیت زیادی را در خود جا داده است؟ تهران پایتخت کشور است و در آن ادارات، دانشگاهها و کارخانه های زیادی وجود دارد.

6- مهاجرت یعنی چه؟ مهاجرت یعنی این که مردم برای زندگی یا کار از جایی به جای دیگر بروند.

7- چرا مردم مهاجرت می کنند؟ برای یافتن کار بهتر، درآمد بیشتر، امکانات بهداشتی بهتر،

8- فواید افزایش جمعیت چیست؟ افزایش نیروی کار - افزایش نیرو برای دفاع از کشور - زندگی در خانئاده های پرجمعیت و تنها نبودن فرزندان.

9- مشکلات افزایش جمعیت چیست؟ نمی توان امکانات آموزشی مناسب و کافی را برای آنها ایجاد کرد. نمی توان برای همه شغل ایجاد کرد. دسترسی همه به پزشک وامکانات بهداشتی مشکل می شود.

10- چه عواملی سبب جذب مردم به یک ناحیه می شود؟ آب و هوای مناسب، خاک حاصلخیز یا وجود کارخانه ها و معدنهای مختلف.

11- عوامل جذب کننده ی جمعیت کدام است؟ درآمد بیشتر، شعل های بیشتر، فروشگاههای بزرگ، دانشگاه، بیمارستان و .... .

12- عوامل دورکننده ی جمعیت کدام است؟ کمبود درآمد، خشکسالی، کمبود آب، جنگ و .... .

13- سه ناحیه ی آب و هوایی ایران را نام ببرید؟ ناحیه ی کنار دریای خزر - ناحیه ی کوهستانی - ناحیه ی گرم و خشک.

14- از هر ناحیه ی آب و هوایی یک شهر نام ببرید؟ اهواز( ناحیه ی گرم و خشک)  ساری ( ناحیه ی کنار دریای خزر) – همدان ( ناحیه ی کوهستانی ).

15- کدام ناحیه ی آب و هوایی وسعت کمی دارد ولی جمعیت زیادی را در خود جای داده است؟ ناحیه ی کنار دریای خزر.

16- چرا نواحی داخلی ایران جمعیت کمی دارد یا خالی از جمعیت است؟ به دلیل بارندگی کم، شوربودن زمین و خاک نامناسب.

17- چرا در نواحی کوهپایه ای شهر و روستاهای پرجمعیت وجود دارد؟ به دلیل آب و هوای مناسب، خاک آبرفتی و وجود معدنهای مختلف.

18- هرچه از ناحیه ی مرکزی ایران به سمت کوهپایه های البرز و زاگرس برویم، تعداد شهرها و روستاها زیاد می شود. چرا؟ به دلیل آب و هوای مناسب، خاک آبرفتی و وجود معدنهای مختلف تعداد شهرها و روستاها زیاد می شود.

 

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.